Google laat gebruiker kiezen voor meer advertentie-tracking

Business
Google laat gebruiker kiezen voor meer advertentie-tracking

Google heeft bekendgemaakt dat het informatie van bezoekers ook buiten de eigen diensten wil gaan verzamelen en gebruiken. Dit om een nog beter advertentieprofiel te kunnen opstellen en de advertenties nog beter te kunnen targetten. Om dit mogelijk te maken krijgen gebruikers van Google binnenkort de mogelijkheid om hiervoor toestemming te geven. Daarnaast komt er een pagina waar je meer controle krijgt en een advertentie kan tegenhouden. Op dit moment gebruikt Google trackinggegevens om gepersonaliseerde advertenties op zijn eigen diensten weer te geven, dat moet straks veel uitgebreider worden.

Google lijkt te kiezen voor meer transparantie, een opt-in systeem en een activiteiten-pagina waar bezoekers meer controle krijgen over hun surfgedrag en de advertenties die daarop gebaseerd worden. Zo moet je straks met 1 druk op de knop een advertentie kunnen blokkeren op al je apparaten. Om dit mogelijk te maken krijgen gebruikers binnenkort binnen Google-diensten de melding dat ze hun veiligheidsinstellingen moeten controleren. Daar kunnen gebruikers ervoor kiezen dat Google de gebundelde informatie, dus zoekresultaten, browsegegevens en dergelijke ook buiten zijn eigen diensten mag gebruiken. Gebruikers kunnen deze toestemming ook niet geven.

Google biedt al advertenties aan buiten zijn eigen diensten, maar personaliseert deze niet. Binnen de nieuwe profielinstellingen is het wel mogelijk dit toe te staan. Kiezen gebruikers ervoor om dit niet toe te staan, zal Google dat ook daadwerkelijk niet doen. Wat Google van plan is lijkt dus op de plannen van Facebook, met als uitzondering dat Google mensen bewust de keuze laat maken hieraan mee te doen.

Een andere feature waar privacywaakhonden blij mee zullen zijn. Google introduceert een nieuwe pagina: Mijn Activiteiten. Daar kunnen gebruikers alle gebundelde informatie bekijken, variërend van zoekgeschiedenis tot bekeken video’s op YouTube. Die gegevens worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen.

Zoek je bijvoorbeeld naar een mooie kast op Google en bekijk je een video waarin iemand over die kast vertelt, dan krijg je daar ongetwijfeld ook advertenties voor te zien. Binnen de Mijn Activiteiten-pagina is het mogelijk om die informatie aan te passen, zodat bepaalde advertenties niet meer getoond worden.

Google Chromecast 2

 WinkelBeoordelingPrijs inclusief Porto
5_sterren€ 39.00Bekijken
5_sterren€ 39.00Bekijken
4_sterren€ 39.00Bekijken
4_sterren€ 39.00Bekijken