Microsoft gaat in het vervolg alle zoekopdrachten die via Live Search zijn binnengekomen na 18 maanden anonimiseren. Microsoft heeft de internetindustrie opgeroepen haar voorbeeld te volgen.

Microsoft reageerde hiermee op de groeiende ongerustheid bij internetgebruikers omdat veel online advertentiebedrijven de surfgegevens van gebruikers opkopen of consolideren. Ook de groeiende bemoeinissen van overheden die het internet willen reguleren zorgen er volgens Microsoft voor dat internetbedrijven eens serieus moeten gaan nadenken hoe ze de privacy van online consumenten het beste kunnen beschermen.

Microsoft gaat vanaf deze week alle zoekvragen na 18 maanden anoniem maken tenzij gebruikers expliciet toestemming geven om de gegevens langer te bewaren. Het nieuwe beleid van Microsoft is wereldwijd. De zoekdata van gebruikers worden apart opgeslagen van de data die informatie geven over gebruikers, zoals e-mailadressen en telefoonnummers. Tevens gaat Microsoft de cookies na 18 maanden verwijderen met daarin persoonlijke gegevens, webadressen en andere data waarmee een gebruiker geïdentificeerd kan worden.

Zoekdienst Ask.com heeft al toegezegd Microsoft te volgen. vorige week lanceerde ze haar nieuwe dienst AskEraser, waarmee klanten hun privacyvoorkeuren op elk moment kunnen aanpassen. Ook Google veranderde haar privacybeleid. Microsoft gaat iets verder dan Google door het beleid met terugwerkende kracht toe te passen.

Zowel Microsoft als Google liggen in de VS en Europa onder vuur vanwege hun plannen om meer samen te werken met online advertentiebedrijven. Peter Cullen, privacy officier van Microsoft: " Online zoeken is een relatief nieuwe industrie en de koppeling met online advertenties creëert een aantal problemen die ook relatief nieuw zijn. Je hebt bijna een botsing van twee dingen."

Microsoft wil dat consumenten die online meer privacy willen de macht krijgen om dit voor elkaar te krijgen. Voor consumenten die gemak prefereren komen nieuwe diensten die afhankelijk zijn van persoonlijke gegevens van de gebruiker. "Mensen willen veel mogelijkheden om te personaliseren, maar ze willen niet het gevoel hebben dat ze in de gaten worden gehouden," aldus Cullen.