Steeds minder pda’s gaan over de toonbank, terwijl er steeds meer nieuwe opties bijkomen die juist een breder publiek moet trekken.

In het tweede kwartaal vorig jaar werden er 1,26 miljoen pda’s verkocht terwijl dat dit jaar nog maar 720.000 pda’s zijn. Dit betekend een daling van 43,5 procent in één jaar, aldus een onderzoek van onderzoeksbureau IDC.

De dalende cijfers zijn niet meteen merkbaar bij de leveranciers. Dit komt omdat Dell gestopt is met het maken van pda’s waardoor andere leveranciers dat gat konden vullen. Onderzoeker Ramon Llamas zegt, "Het vertrek van een grote speler maakt het voor andere leveranciers mogelijk het gat in de markt te vullen zodat zij meer pda’s kunnen leveren. Maar de gehele markt wordt steeds kleiner en andere kleinere leverancier worden waarschijnlijk gedwongen de markt te verlaten".

De dalende cijfers zijn de oorzaak van de opkomst van smartphones. Deze zijn veel populairder wat zorgt voor een daling bij de verkoop van pda’s. Volgens Llamas zullen pda’s niet verdwijnen, "Ondanks de afnemende vraag, zal er altijd een klein, maar toch belangrijke vraag naar deze apparaten blijven. Om toch nog apparaten te kunnen blijven leveren hebben fabrikanten al verschillende features aan de pda’s toegevoegd, zoals gps, multimedia-mogelijkheden en draadloze connectiviteit. Toch zorgen deze nieuwe features niet voor het stoppen van de afnemende vraag".