1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Een onderzoek wijst uit dat consumenten, door meer vertrouwen steeds meer persoonlijke gegevens op internet invullen. Ook andersom is het geval, zodra een website er niet betrouwbaar uit ziet is men meteen bang voor de privacy online.

Het onderzoek is gedaan door het Engelse "Economic and Social Research Council". Leider van dit onderzoek, Adam Joinson zegt hierover: "Zelfs mensen die normaal voorzichtig met hun online privacy omgaan, accepteren dat die wordt geschonden als ze de ontvanger van hun persoonlijk informatie vertrouwen",

Toch zijn de consumenten niet helemaal vol van vertrouwen. Zodra een website er ook maar een beetje onbetrouwbaar uitziet, is 56 procent niet meer bereidt om persoonlijke gegevens in te voeren. Als dezelfde informatie gevraagd zou worden op een zeer betrouwbaar uitziende website, dan zouden deze mensen de persoonlijke informatie wel invoeren.

Deze informatie is vooral belangrijk voor overheden en instellingen die online diensten aanbieden. Zo kunnen zij hun websites erop aanpassen waardoor gebruikers zich vertrouwder voelen.