1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Amerika’s derde grootste telecomprovider, Sprint NEXTEL, heeft het afgelopen jaar meer abonnees verloren dan verwacht, waardoor de waarde van het aandeel van het bedrijf zakte met maar liefst 19 procent en 4000 mensen hun job verliezen.

Sprint NEXTEL verloor vooral klanten aan provider AT&T, onder meer door problemen met haar netwerk, maar ook haar klantenservice liet te wensen over. Dat dreef enkele belangrijke klanten weg van het bedrijf, waardoor er nu drastische maatregelen genomen moeten worden om het bedrijf te behoeden voor een faillissement.

Vorige week vrijdag maakte het bedrijf bekend dat het liefst 683.000 abonnees verloor en dat is veel erger dan de 350.000 à 500.000 abonnees die voorspeld waren door analisten. De verliezen zijn het gevolg van de zwakke Amerikaanse economie, maar ook van Sprints eigen problemen op de telecommarkt, zo stelt een marktanalist.

Sprint wil in 2008 opnieuw mensen aantrekken, maar zegt dat het bedrijf daarvoor gezond moet blijven. Om dat te garanderen moet 7 procent van alle werknemers vertrekken en wordt 8 procent van alle Sprint-winkels gesloten. Dat laatste cijfer vertegenwoordigt 125 winkels op een total van 1400 Sprint-winkels. Daarnaast worden de Sprint-producten ook verkocht in 2600 andere retailers. Door de afvloeiingen zal Sprint dit jaar 700 tot 800 miljoen dollar besparen aan loonkosten.