1 min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Je favoriete websites bezoeken zou binnenkort misschien betekenen dat je minder wachtwoorden hoeft te onthouden.

Giganten Microsoft, Google en Yahoo hebben zich aangesloten bij het bestuur van de "Open ID"-stichting welke erop is gericht om aanlogsystemen te stroomlijnen over het internet.

Deze stichting wil een systeem dat genoeg heeft aan één account welke een garantie is voor de identiteit van een persoon over elke site welke zij zich voor hebben aangemeld.

Al meer dan 10.000 sites hebben zich aangemeld voor de "Open ID" aanpak. Met deze aanpak hoopt het trio een einde te maken aan het steeds opnieuw moeten aanmaken van een gebruikersnaam en wachtwoord.

"Open ID was altijd al bedoeld als een de-centraal aanmeld-systeem", aldus Brad Fitzpatrick, een software maker bij Google. Fitzpatrick heeft het "Open ID"-systeem bedacht toen hij werkte bij het bedrijf Six Apart, een producent voor blog-software.

De ondersteuning door deze grote bedrijven, waar ook Verisign en IBM aan deelnemen, geeft het hele project een flinke impuls aangezien deze bedrijven bij elkaar honderden miljoenen gebruikers heeft die accounts hebben op hun websites.

Op dit moment is het nog niet duidelijk of diensten als Live Mail of Gmail gebruik gaan maken van dit nieuwe systeem.