2min

Tags in dit artikel

, , ,

WebEx, een dochterbedrijf van fabrikant Cisco, heeft vijf belangrijke, maar evidente tips opgesteld voor mensen online vergaderen en hierbij geen slechte indruk willen nalaten. Veel mensen staan volgens het bedrijf niet stil bij de etiquette voor online communicatie en dat wilde het bedrijf veranderen.

Daarom stelde WebEx volgende vijf tips op:

    [b]1. Wees op tijd[/b] – Net als in het dagelijkse zakenleven heeft op tijd zijn een hoge prioriteit. Door te laat te komen, neemt de betreffende deelnemer een zakenpartner namelijk iets kostbaars af: tijd. Mocht te laat komen onvermijdelijk zijn, meld het dan van tevoren. In dat geval kan de andere partij de wachttijd in ieder geval nuttig besteden.
    [b]2. Wees bekend met de technologie[/b] – Het is voor participanten erg storend wanneer iemand de techniek niet onder de knie heeft en daardoor de vergadering vertraagt. Volg eventueel van tevoren een training.
    [b]3. Geen webcam?[/b] Dan draait het om de stem – Zonder webcam komt alles aan op wat iemand zegt en de toon waarop het gezegd wordt. Goed nadenken alvorens te spreken is dus erg belangrijk. En lachen mag, ook door de telefoon.
    [b]4. Wel een webcam?[/b] Denk aan kleding en gebaren – Kijk recht in de lens, draag nette kleding en maak geen gebaren die deelnemers verkeerd kunnen opvatten. Ook een passende achtergrond en de juiste belichting zijn belangrijk.
    [b]5. Noem namen[/b] – Noem altijd eerst uw naam voordat u begint te praten in een webvergadering. Dit schept duidelijkheid.

Verder is het not done om te zuchten of luid te ademen in de microfoon, let hier vooral op bij headsets. Zorg ervoor dat deze gedempt zijn wanneer je niet aan het woord bent. Verder gelden natuurlijk ook de algemene regels van beleefdheid en is het dus ook niet beleefd om iemand zomaar te onderbreken wanneer die aan het woord is. Hou je tijdens de vergadering ook niet bezig met andere dingen op je computer, de host kan dit vaak zien.