2min

Tags in dit artikel

, , ,

Er zijn al verschillende instanties mee bezig, maar ook de politiek trekt aan de bel. Zo heeft D66-europarlementariër Sophie in ’t Veld vragen gesteld over de bescherming van privacy wanneer de fusie tussen Google en Doubleclick doorgaat.

De vragen van in ’t Veld richten zich niet alleen op deze fusie. Ook voor toekomstige fusies moet het duidelijk worden hoever bedrijven kunnen gaan. Zo wil in ’t Veld voorkomen dat er aan de hand van de gegevens een monopoly-positie wordt gebouwd op de concurrentiemarkt.

"Persoonsgegevens zijn big business geworden. Informatie over gebruikers en hun gedrag en voorkeuren is essentieel voor de concurrentiepositie van bedrijven. Bescherming van persoonsgegevens kan dus niet meer los gezien worden van concurrentiebeleid. De Commissie heeft gekozen voor een zeer traditionele mededingingsaanpak, die niet meer is toegesneden op de 21e eeuw van de behavioural advertising," aldus In ’t Veld.

"IP adressen kunnen worden beschouwd als persoonsgegevens. Dat heeft mogelijk verstrekkende gevolgen voor de industrie. Er moeten dringend wereldwijde standaarden komen voor deze sector. De Europese Unie moet het voortouw nemen en dit samen met Amerika ontwikkelen in samenspraak met de industrie."

De europarlementariër merkt zelf echter ook verbetering onder de consumenten, zij geven steeds meer om hun privacy. Een goed voorbeeld hiervan is de petitie tegen Facebook. Facebook had een functie geïntroduceerd die ervoor zorgde dat iedereen binnen het netwerk kon zien wat een ‘buddy’ had gekocht, consumenten stelde dit echter niet op prijs. Vervolgens hebben een aantal consumenten een petitie opgezet die zoveel steun kreeg dat Facebook vanzelf de functie introk.