2min

Tags in dit artikel

,

Arpanet mag dan wel de voorloper zijn van wat we nu als het internet kennen, maar de Engelsman Sir Tim Berners-Lee heeft het echt gemaakt tot wat het nu is. Gisteren heeft hij zich uitgesproken over privacy op het web.

Berners-Lee is van mening dat consumenten beschermd moeten worden tegen systemen welke activiteiten van klanten kunnen monitoren. Voor hem zou het reden genoeg zijn om van provider te wisselen, mochten die besluiten zo’n systeem in te voeren.

Providers zijn van plan om Phorm, een bedrijf dat de surfactiviteiten van mensen op het web in de gaten houdt om daar advertenties op af te stemmen, te gaan inhuren om gepersonaliseerde advertenties aan te bieden aan hun klanten. Dit heeft tot veel controverse geleidt.

"Ik wil weten of informatie die ik verzamel over kanker niet bij mijn verzekeraar terecht komt en m’n premie verhoogd wordt omdat ik er naar heb gezocht op het net", aldus Berners-Lee.

Ook is hij van mening dat al zijn activiteiten van hem zijn. "Het is van mij en jij mag het niet hebben, en als je het wel wil hebben dan moet je maar met mij onderhandelen. Ik moet weten wat ik ervoor terug krijg."

Phorm zelf is van mening dat het diverse voordelen zal bieden en het gebruikers kan waarschuwen voor zaken zoals phishingsites. "We hebben nog niet met Tim Berners-Lee gesproken over hoe het systeem werkt, maar kijken ernaar uit om dat te gaan doen", aldus Kent Ertugrul van Phorm.

Het systeem van Phorm past duidelijk in een nieuwe trend van aangepaste advertenties op basis van surfgedrag. Onlangs kwam Facebook nog onder vuur te liggen vanwege de introductie van Beacon, waarin gedrag op de site gebruikt werd voor persoonsgererichte advertenties.