2min

Tags in dit artikel

, ,

Eva Chen, CEO en medeoprichter van anti-virusbedrijf Trend Micro heeft in een interview met The Register laten weten dat ze van mening is dat de anti-virusindustrie slecht functioneert. Haar bedrijf kiest daarom nu voor een radicale verandering in de manier van virusbestrijding.

Afgelopen week kondigde Trend Micro aan dat het met een nieuwe manier van anti-virusbeveiliging komt, waarbij een belangrijk deel van de beveiliging ‘in the cloud’ plaatsvindt. Deze manier van beveiligen bestaat uit twee delen. De eindgebruiker installeert een applicatie die 70 procent kleiner is dan de anti-virussoftware die Trend Micro momenteel levert. Deze client staat in verbinding met de databaseservers van Trend Micro, die zich dus ‘in the cloud’ oftewel op het wereldwijde web bevinden. Deze databases worden constant bijgewerkt, volgens Trend Micro binnen vijftien tot dertig minuten na de ontdekking van nieuwe malware. Om malware te detecteren wordt er gebruik gemaakt van patroonvergelijkingen.

Hoewel het idee mooi is, is er niet een zonder uitdagingen. Een anti-virusclient die afhankelijk is van een externe database is dus ook afhankelijk van de verbinding met die server. Volgens Chen accepteren gebruikers het niet als de query van de client naar de server te traag is en daarom is de client maar deels afhankelijk van de server. Er worden daarom geen grote hoeveelheden data verstuurd naar de database, maar enkel een query. Daardoor worden er ook geen persoonlijke gegevens verstuurd en is de privacy gewaarborgd. Helaas is de technologie hiervoor nog niet helemaal klaar, naar verwachting verschijnen de eerste applicaties in het derde kwartaal van dit jaar.

Maar volgens Chen is de anti-virusmarkt wel toe aan dergelijke vernieuwingen. "Ik heb de laatste drie jaar het idee dat de anti-virusindustrie verrot is. Hoe kun je zeggen dat de industrie het goed doet als je 5,5 miljoen nieuwe virussen in omloop zijn?", aldus Chen. Maar behalve de strijd met malware, moet Chen ook strijd leveren met concurrenten en haar eigen investeerders. De keuze om het roer totaal om te gooien bracht gigantische investeringen met zich mee en de onzekerheid was voor veel investeerders de aanleiding om de keuzes van Chen ter discussie te stellen.

Anderzijds zijn concurrenten ook bezig met gelijksoortige technologieën en is het erg lastig om consumenten ervan te overtuigen hun anti-virusapplicatie in te ruilen voor een andere. En als consumenten besluiten hun clientsoftware in te ruilen, kiezen ze in toenemende mate voor een (gratis) opensource-applicatie. Maar volgens Chen hebben de commerciële bedrijven hun succes zelf in de hand. "Als er gratis water is, waarom kopen mensen dan nog water in flessen? Als maker van betaalde software moet je het gewoon beter doen dan de gratis software, anders verdien je het ook niet."

Chen denkt dat de commerciële bedrijven het zeker beter kunnen doen, maar daarvoor zullen ze wel moeten innoveren en concurreren. Of de ingeslagen weg van Trend Micro innoverend genoeg is zal de toekomst uitwijzen.