2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Google experimenteert met een nieuwe methode van het verspreiden van originele content op het internet en heeft daarom een deal gesloten met Family Guy-maker Seth MacFarlane.

In september zal Seth MacFarlane starten met een nieuw project genaamd Seth MacFarlane’s Cavalcade of Cartoon Comedy. In tegenstelling tot Family Guy, wat door Comedy Central in Nederland wordt uitgezonden, zal deze animatieserie enkel op het internet te zien zijn.

Het innovatieve gedeelte van het plan is vooral de distributie van de serie. Dit zal namelijk geschieden via het Google AdSense-netwerk dat de serie gaat vertonen op geselecteerde websites die aansluiten bij de doelgroep van de serie van MacFarlane. In plaats van een statische reclame zal op die websites een Calvacade-clip verschijnen.

De advertenties zullen in de clips op verschillende manieren worden verwerkt. In sommige gevallen zal er van te voren reclame worden getoond, in andere gevallen zal er onder de video een banner geplaatst worden. Ook is het mogelijk een simpele mede mogelijk gemaakt door notitie aan het begin van de video toe te voegen.

Seth MacFarlane, die een deel van de advertentieomzet ontvangt, heeft een nieuwe set van karakters gemaakt die in de serie te zien zijn. Er zullen in totaal 50 afleveringen gemaakt worden die elk ongeveer twee minuten duren. Hij omschreef de serie als "een geanimeerde versie van de eenframecartoons die je ziet in The New Yorker, alleen gevatter."

Tevens heeft Seth MacFarlane samengewerkt met de adverteerders om originele commercials te maken die erg goed aansluiten op Calvacade. Zowel Google als MacFarlane wilden niet prijsgeven wie de adverteerders waren, maar Google liet wel weten dat het een van de grootste adverteerders zijn die in 2003 in AdSense zijn ingestapt.

Google, dat de nieuwe dienst Google Content Network gedoopt heeft, heeft al eerder een keer op eenzelfde manier inhoud zo verspreid via The Washington Post in mei. Toen werden vastgoedlijsten van de krant op het internet getoond.

De samenwerking met Seth MacFarlane betekent een grote stap in de distributiehandel die, mits succesvol, erg veel kan betekenen voor de entertainmentindustrie. Calvacade is niet alleen afkomstig van een bekend Hollywood-talent, er is ook nog eens erg veel in geïnvesteerd. Tot nog toe het meeste in internetcontent ooit.