2min

Tags in dit artikel

,

Mobiele telecomprovider Rogers, dat in Canada de exclusieve rechten voor de verkoop van de iPhone 3G in bezit heeft, heeft zich na bekendmaking van details over de abonnementen de woede van de Canadeze iPhone-kopers op de hals gehaald.

De provider maakte vrijdag bekend dat het goedkoopste abonnement zestig dollar gaat kosten, waarvoor de abonnee 150 gratis belminuten voor overdag, 75 sms’jes en 400 MB dataverkeer inclusief krijgt. Het duurste abonnement kost maar liefst 115 dollar per maand en omvat 800 belminuten voor overdag, 300 sms’jes en 2 GB dataverkeer.

Volgens Rogers komt 400 MB dataverkeer bij benadering uit op 200 duizend tekstmailtjes, 3100 webpagina’s en 1360 fotobijlagen. De twee gigabyte dataverkeer komt bij benadering vervolgens uit op zo’n 1 miljoen tekstmails, 16 duizend webpagina’s en 7000 fotobijlagen. Alle vier de abonnementsvormen bevatten ook Visual Voicemail, onbeperkte nacht- en weekendminuten en toegang tot WiFi-hotspots van zowel Rogers als partner Fido. Opvallend is wel dat de duur van het abonnement is vastgesteld op drie jaar.

De Canadezen vinden dat de specificaties van de abonnementsvormen teveel uiteenlopen en geen goede prijs-kwaliteitverhouding vormen. Naarmate de abonnementsvormen in prijs stijgen wordt het wel beter, maar volgens de Canadezen zijn de abonnementsvormen niet alleen duurder maar krijg je ook minder mogelijkheden in vergelijking met andere Canadese providers.

Ook zijn de Canadezen het oneens met het feit dat je voor de functie nummerweergave, waarmee je het telefoonnummer van iemand op je scherm kan zien, nogmaals vijftien dollar extra dient te betalen. Ten slotte roept het opmerkelijke feit dat het nachttarief start om 9 uur ’s avonds ook nogal wat onbegrip op bij de Canadese consument.

Misschien komt het ook wel doordat afgelopen weken de geruchtenmolen opnieuw gevoed werd met geruchten dat de abonnementsvormen toch goedkoper zouden uitvallen dan menigeen had gedacht. Hoewel de abonnementsvormen zelfs een fractie goedkoper zijn dan werd verwacht, kan een gedeelte van de Canadese consumenten zich echter totaal niet vinden in de verschillende abonnementsvormen.