OPTA wil dat dat kabelexploitanten de kabel openzetten, op die manier kan er meer geconcurreerd worden op de markt. Ziggo en UPC hebben een tweetal verplichtingen opgelegd gekregen die moeten leiden tot betere concurrentiemogelijkheden.

De eerste verplichting is om te zorgen dat andere aanbieders ook hun TV-pakket kunnen doorgeven over de kabel. Anderzijds, de tweede verplichting, moeten Ziggo en UPC de kabel administratief door gaan verkopen. Met behulp van deze maatregelen hoopt OPTA een betere concurrentie te waarborgen, welke goedkoper voor de consument kan uitpakken.

De Onafhankelijke Post en Telecom Autoriteit, OPTA, heeft dinsdag de prospectieve analyse vrijgegeven over de Nederlandse kabelmarkt. Hieruit blijkt dat Ziggo en UPC samen 81 procent van alle marktaandeel op de kabel in handen hebben. Wanneer OPTA niet ingrijpt, zal dit onvoldoende veranderen.

Er worden steeds meer triple-play-diensten afgesloten, dit wil zeggen internet, televisie en telefoon vanuit een bundel. Er zijn echter slechts enkele grote aanbieders hiervan op de kabel en daar moet verandering inkomen, aldus OPTA. Door de kabel ‘open te gooien’ komt er meer concurrentie, wat tevens voorkomt dat er in de toekomst slechts twee grote aanbieders zullen zijn.

Om zowel het ADSL-netwerk als het kabel-netwerk te laten innoveren is het voor een ADSL-aanbieder als KPN niet mogelijk om ook op de kabel uit te zenden, dit zou eventuele technische ontwikkelingen kunnen stagneren, denkt OPTA. Ziggo mag dus ook niet op het ADSL-netwerk aanbieden.

Voordat het idee doorgaat moet het nog goedgekeurd worden door de Europese Commissie, OPTA hoopt dit voor één januari 2009 rond te hebben. Tegen die tijd zullen ook Ziggo en UPC de twee verplichtingen verder uitgewerkt ontvangen. Klachten kunnen tot 29 september dit jaar ingediend worden bij OPTA.

Nederland kent ook een vereniging van kabelbedrijven, die heeft ook al een reactie achtergelaten. "De analoge televisie heeft juist veel nieuwe concurrentie erbij gekregen vanuit de digitale hoek", aldus directeur Rob van Esch van NLkabel. "Consumenten zijn massaal op weg naar de digitale televisie. OPTA zet de klok terug door de aanbieders van analoge televisie aan te pakken."