1 min

Tags in dit artikel

, ,

Nederlandse bedrijven gebruiken steeds vaker netwerksites zoals Hyves en LinkedIn om personeel te werven. Heliview Research is tot deze conclusie gekomen nadat het onder 800 werkgevers onderzoek heeft gedaan. Hieruit is gebleken dat zes procent inmiddels van dit soort sites gebruik hebben gemaakt om personeel te zoeken.

Ruim tien procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat het de komende zes maanden gebruik gaat maken van deze sites bij de zoektocht naar personeel. Van de online netwerken is YouTube het meest populair met 84 procent, op de voet gevolgd door Hyves (81 procent) en MSN (80 procent).

In absolute zin is LinkedIn het meest populair. De naamsbekendheid is kleiner met slechts 22 procent, maar twintig procent van de bedrijven gebruikt deze sites wel op zoek naar personeel. Hiermee is de site vaker gebruikt dan een site zoals Hyves, die op de tweede plaats staat.

De site Wieowie.nl staat op een derde plaats maar wordt vaker gebruikt als het om screenen van personeel gaat. Screening is sowieso populair onder werkgevers en wordt vaker gebruikt dan werving. Ondanks dat YouTube het meest bekend is wordt de site bijna niet gebruikt voor werving.

Ondanks de opmars deze manier nog steeds minder populair dan de meer traditionele manieren van werving. Maar werkgevers zijn wel van mening dat netwerksites een steeds grotere rol gaan spelen bij werving en selectie, ook al zijn deze sites hier in eerste instantie niet voor bedoeld.