Goed nieuws voor MBO’ers. Volgens consultancybureau De Breed & Partners kunnen deze mensen namelijk een flinke salarisstijging verwachten omdat er steeds meer vraag naar is.

Een paar dagen geleden was al te lezen dat er grote vraag is naar ICT-stagiairs. Ook de vraag naar HBO’ers was groot maar nu stijgt dus ook de vraag naar MBO’ers.

"Er is steeds meer vraag naar ondersteunend personeel. De druk aan de onderkant wordt steeds groter. Dat zien we ook terug in de salarisontwikkelingen. Waar het salaris van lager geschoold personeel vorig jaar nog niet extreem steeg, zien we nu stijgingen van gemiddeld tien procent." aldus consultant Judith Herrewijn.

Zo is het salaris van een helpdeskmedewerker met tien jaar werkervaring in een jaar tijd met bijna 2000 euro gestegen, van 31.000 naar 32.879 euro. Ook krijgen steeds meer helpdeskmedewerkers een mobiele telefoon en laptop van de werkgever. Zo’n 33 procent mag zelfs bellen op kosten van de baas, vorig jaar was dit nog 25 procent.

Dat de vraag naar ondersteunend personeel groot is betekend niet dat er makkelijk mensen aangenomen worden. Bedrijven stellen hoge eisen aan een toekomstig werknemer. Zo wordt vaak gevraagd naar mensen met veel werkervaring en kennis.