KPN heeft een fout in het droppen van e-mails, door dat technisch mankement kan het voorkomen dat e-mails in het niets verdwijnen. Het kan voorkomen dat het domeinnaam, ook na opzegging, nog in het netwerk van KPN rouleert.

"Hoewel het internet uit een complexe samenhang van systemen bestaat, is het dusdanig opgebouwd dat ‘zwarte gaten’ waar informatie in verdwijnt bij correct gebruik eigenlijk nooit voorkomen. Wij ontvingen echter met regelmaat vragen van internetproviders die gebruik maken van onze SpamExperts Domain anti-spamdienst, over e-mail die niet aankwam bij de ontvanger. Bij navraag bleek het in alle gevallen te gaan om domeinnamen die in het verleden door een KPN-dochter zijn beheerd. Na telefonisch contact met KPN, werd door de technische afdeling het probleem bevestigd en voor de opgegeven domeinnamen binnen twee werkdagen verholpen. Ondanks dat we dit enkele maanden geleden al aan KPN hebben gemeld, met het verzoek om hier intern goed naar te kijken, is er tot op heden geen merkbare oplossing voor gevonden. Het is onduidelijk hoeveel e-mail, dagelijks verzonden uit het KPN-netwerk, in dit gat verdwijnt", aldus Dreas van Donselaar namens SpamExperts BV.

KPN levert de e-mail op een relatief simpele wijze af, wat ervoor kan zorgen dat de e-mail in het niets verdwijnt. "E-mail is een technisch relatief simpel communicatiemiddel dat zo is opgebouwd dat bij een storing of een blokkering de verzender hiervan op de hoogte wordt gesteld. In dit geval gebeurt dat niet omdat de e-mail intern bij KPN blijft hangen. Voor een betrokken bedrijf is dat zeer zorgwekkend", heeft van Donselaar recent ondervonden in contact met relaties.

"Het is belangrijk dat dit probleem ook bekend is bij andere internetproviders zodat het bij KPN gemeld kan worden om op die manier tot een oplossing te komen." Er wordt tevens niet altijd een foutmelding meegezonden, dat de e-mail verkeerd bezorgd is.