Veel mensen zijn bang dat hun privacy wordt geschonden door publicaties op het internet. Maar na diverse onderzoeken is aangetoond dat een hoop mensen gewoon hun gegevens bekend maken.

Zo is eerder al aangetoond dat mensen voor een chocoladereep of zero-day exploits al diverse persoonlijke gegevens in willen leveren. Nu boden Britse onderzoekers waardebonnen aan van vijf pond. Hiermee konden ze diverse wachtwoorden binnenslepen. Uit dit onderzoek is ook gebleken dat meer dan de helft van de ondervraagden de geboortedatum, meisjesnaam of de naam van het huisdier als wachtwoord had genomen.

Dezelfde Britse bevolking vindt ook dat bedrijven die niet zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens hard aangepakt moeten worden. Tachtig procent van de bevolking vindt dat de bedrijven niet te vertrouwen zijn. 75 procent denkt dat sommige bedrijven te veel informatie vragen, ongeacht of dit online of offline is.

"Vandaag de dag hebben we allemaal een enorme digitale voetafdruk, of we dit nu beseffen of niet. Elke keer als we online shoppen, bankieren of alleen maar surfen, geven we persoonlijke informatie weg en mensen maken zich ernstig zorgen over hoe bedrijven en overheidsinstanties met die gegevens omgaan", aldus John Brigden van Symantec.

Wil jij weten wat er over jou op het internet bekend is? Kijk dan op Wie-o-Wie.