De populairste nieuwe webtechnologie is sociale media, websites zoals Hyves scoren dus het beste. Uit onderzoek van Survey Sampling International, afgekort SSI, blijkt dat sociale netwerken, webvideo’s en weblogs het beste scoren.

Aan het onderzoek deden 946 Nederlandse respondenten mee, waaronder 354 mannen en 592 vrouwen. Van alle respondenten besteed het merendeel meer dan elf uur per week aan het internet. Meer dan dertig procent geeft zelfs aan meer dan twintig uur per week online te zijn.

SSI heeft gevraagd waar de consumenten het meest gebruik van maken, de uitkomst was weinig opvallend, de nieuwste Web 2.0 diensten, zoals blogs en sociale media zoals Hyves. Zo heeft ruim 35 procent een sociale media-account, 25,2 procent houdt zich bezig met webvideo’s en 22,5 procent met weblogs. Podcasts doen het echter niet zo goed, slechts 3,4 procent houdt zich hiermee bezig.

Meer dan driekwart, 76 procent om precies te zijn deelt persoonlijke informatie met de andere mensen die online zijn. Opvallend is dat alle jongeren tussen 14 en 17 jaar hieraan meedoen, het percentage was namelijk een voltallige honderd procent. Vrouwen zijn ook ijdeler dan mannen bij het invullen van een dergelijk profiel, zo leukt 95,6 procent van alle vrouwen een dergelijk profiel op, terwijl slechts 77,2 procent van de mannen dit doet. Het meest gedeeld worden foto’s, contacten en sociale voorkeuren, die dingen die belangrijk zijn bij profiel-websites zoals FaceBook, Hyves of MySpace.