Goed nieuws voor de werkenden onder ons die verslaafd zijn aan netwerksites zoals Facebook en Hyves. Volgens een Britse denktank moeten werkgevers het gebruik van dit soort sites niet beperken omdat het eigenlijk hun zaak positief kan beïnvloeden.

Het rapport, door Demos, stelt dat het aanmoedigen van dit gebruik en andere nieuwe netwerk-technieken kan helpen om relaties met collega’s en klanten te versterken zodat het positief kan uitpakken voor het bedrijf.

Volgens Peter Bradwell, auteur van het rapport, gebruiken bedrijven vaak nog specifieke systemen om gegevens te delen, maar deze netwerksites kunnen zeker een rol spelen. Bijvoorbeeld het verhogen van de productiviteit, innovatie en democratisch werken.

Volgens hem zouden er wel praktische regels moeten zijn om het gebruik te beperken. "Blokkades op deze sites zijn moeilijk om te handhaven. Bedrijven kunnen net zo goed een tijdslimiet stellen op het gebruik van deze sites," aldus Bradwell.

Het onderzoek concludeerde dat het proberen te controleren van deze sites, met meer dan 100 miljoen wereldwijde gebruikers, bedrijven zelfs kunnen schaden: "Slimme bedrijven herkennen dat deze socialenetwerksites niet makkelijk afgescheiden kunnen worden van het professioneel netwerken".