Steeds meer Nederlanders vinden hun weg naar de concurrenten van Hyves. Het gaat om onder andere de netwerksites LinkedIn en Facebook.

De website Hyped.nl deed een onderzoek en ondervroeg daarvoor 2800 mensen. Het gaat om mensen die minimaal op één netwerksite lid zijn. Hieruit bleek dat Hyves nog steeds de populairste netwerksite is. Zo’n zestig procent van de ondervraagden maakt gebruik van Hyves.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de concurrerende netwerksites aan populariteit winnen. Vooral LinkedIn en Facebook zag het aantal leden stijgen. Van alle ondervraagden is zo’n twintig procent lid van LinkedIn, voor Facebook geldt dat voor acht procent. In beide gevallen is de populariteit verdubbeld ten opzichte van begin van dit jaar.

De reden voor deze stijging is te wijten aan de doelgroep van de websites. Hyves is vooral gericht op Nederlanders, terwijl LinkedIn en Facebook wereldwijd actief is. Mensen met vrienden in het buitenland zijn daardoor eerder geneigd een account op een van deze websites aan te maken.

Zowel MySpace als Netlog worden ondergesneeuwd door de hierboven besproken websites. Minder dan vier procent van de gebruikers zegt hiervan gebruik te maken. Het lijkt erop dat MySpace de hoop opgeeft aangezien het onlangs aankondigde het kantoor in Nederland te sluiten.