Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologieën van ICT-dienstverlener Sogeti Nederland, afgekort ViNT, concludeert dat 2008 het jaar is geweest van de nieuwe media. Er zijn diverse media-vormen populairder geworden, zoals Twitter.

ViNT is al enkele jaren bezig met onderzoeken naar de nieuwe media. Aan het eind van 2008 maakt het verkenningsinstituut dan ook graag een balans op. Het instituut maakt hierbij de tien belangrijkste nieuwsfeiten, in combinatie met de nieuwe media bekend.

De rol van nieuwe media bij de rellen in Mumbai en tijdens de verkiezing bij Barack Obama valt op, zo stelt directeur Menno van Doorn van ViNT. "Via Twitter zijn mensen op de hoogte gehouden van campagnebijeenkomsten van Obama en werd de gewone man om donaties gevraagd. Dat heeft de draagkracht van de campagne onder de burgers geweldig versterkt. De campagnekas werd met 150 miljoen euro gespekt."

Obama had op het moment van de verkiezingen 806.659 vrienden op MySpace en op facebook 2.317.339 supporters. Op de sociale media heeft Obama zijn concurrent, McCain, verslagen met een factor vier. Op YouTube ging het om een factor twee.

In Mumbai waren het burgerjournalisten die via Twitter verslag deden van de rellen. Van Doorn: "CNN gebruikte voor haar televisieverslaggeving nieuwe-mediaberichten die uit de hotelkamers werden verstuurd per sms, Twitter of email. Dat is de toekomst: burgerjournalisten die de grote nieuwsdiensten ondersteunen. Het oude idee dat nieuwe media de oude op zouden lossen, is in onbruik geraakt: over een paar jaar hebben we het zelfs niet meer over oude en nieuwe media."

De volledige top tien:

  1. De verkiezingscampagne van Obama
  2. Het drama rond internetsparen bij Icesave
  3. De rellen in Mumbai (India)
  4. Val van minister Vogelaar begint op GeenStijl
  5. NOS doet goede internetzaken bij Olympische Spelen van Beijing met live-streams
  6. Lance Armstrong kondigt comeback aan via internet
  7. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken laat zich volgen via Twitter
  8. De nieuwe werkwoorden Hyven en Wii-en
  9. Film Fitna op internet, drie uur na verschijnen, drie miljoen keer bekeken
  10. Beschadigde kabels bij Alexandrië leggen internetverkeer in groot deel Azië plat