2min

Tags in dit artikel

, , ,

Onlangs kondigde NVIDIA aan dat het werkt aan een nieuwe PCB voor de GTX295. Meest voor de hand liggende reden hiervoor is kostenreductie. Maar het schijnt dat er meer aan de hand is dan alleen wat besparingen.

GeForce- en Quadro-kaarten zijn qua fysieke eigenschappen nagenoeg gelijk. In uitzonderlijke gevallen is het zelfs mogelijk een GeForce-kaart naar een Quadro-kaart te flashen of vice versa. Het verschil zit hem voornamelijk in de duizenden optimalisaties voor taken die een Quadro-kaart of GeForce-kaart moet uitvoeren. Ook van de GT200b-chip die gebruikt wordt op de GTX295 zal een Quadro-versie gemaakt worden.


De Nvidia GT200b chip.

Certificering

Het grote probleem van de Quadro-kaarten is de hoge standaarden waar de kaarten aan moeten voldoen en de zwarte tests die de kaarten moeten ondergaan om gecertificeerd te worden voor professionele doeleinden. Behalve de NVIDIA-standaarden zijn er tal van OEMs die hun eigen standaarden hanteren en de GTX295 zal het dús enorm zwaar krijgen.

Het antwoord van NVIDIA op deze problemen is de enkellaagse PCB die momenteel ontwikkeld wordt. In mei zal NVIDIA de desktopkaart lanceren en dan heeft het nog tot augustus om het ontwerp zo aan te passen en te verbeteren dat de kaart gecertificeerd kan worden als Quadro.

7GB videogeheugen

Wat het allemaal nog interessanter maakt is de hoeveelheid geheugen op de kaarten. Er zal in de toekomst ruimte zijn voor 28 tot 56 geheugenchips en als NVIDIA ervoor kiest deze ruimte volledig te benutten, kan dit resulteren in maar liefst 7 GB aan geheugen. Alleen 64-bit besturingssystemen zullen deze overweldigende hoeveelheid aan geheugen kunnen ondersteunen, mensen met een 32-bit systeem kunnen beter uitkijken naar een 1,5GB-variant.

De bandbreedte van de kaarten zal rond de 307,2 GB/s uitkomen, hierbij uitgaande van 800 MHz DDR en dubbele Quadro-kaarten. Kortom, hou je je bezig met zeer extreme 3D-bewerkingen dan zou ik alvast beginnen te sparen!