2min

Tags in dit artikel

Toen Borderlands in december 2007 gepresenteerd werd zag de science-fiction open wereld shooter er nog ruw uit. Nu doen geruchten de ronde dat de game een cel-shaded look gaat krijgen. Dat betekent dat de game een wat meer cartoon-achtige stijl gaat krijgen, vergelijkbaar met games als Crackdown, Prince of Persia en XIII.

De game zou oorspronkelijk in 2008 uitkomen, maar werd uitgesteld naar dit jaar. Borderlands wordt ontwikkeld door Gearbox Software. De ontwikkelaar had een aantal gamers uitgenodigd om de game op kantoor te komen testen. Een van die gamers heeft via Twitter het een en ander uit laten lekken. Zo was er te lezen: "Het was Borderlands, nog een jaar verwijderd van release. Niet slecht, maar het heeft nog wat werk nodig. Herinnert me een beetje aan Crackdown." Sindsdien is de geruchtenmolen weer op gang gekomen.


Een vergelijking met Crackdown kan veel betekenen, bijvoorbeeld dat je de hoofdpersoon in de game kunt levelen, of dat er een cel-shaded stijl wordt toegepast. Voor dat laatste gerucht is nog een extra bron, namelijk het blad PC Gamer. In de volgende editie van het blad schijnt een interview met een Borderlands-ontwikkelaar te staan. Een uitgelekte pagina van het blad laat een screenshot zien waarop de cel-shaded stijl te zien is.

Ook de communitymanager van het Gearbox Forum Ennui schrijft: "We geven om al onze fans, geen twijfel mogelijk en het kiezen van de stijl was geen keuze die makkelijk is gemaakt of snel is genomen. De kans is er dat mensen de game niet kopen door de stijl, maar er is besloten dat de stijl beter bij de game past en visueel interessanter is." Gearbox voegde toe dat er door het nieuwe uiterlijk details bewaard blijven die normaal verloren gaan als de omzetting van concept art naar 3D plaatsvindt.

"De hele wereld ziet er beter uit, van de monsters tot de rotsen en de vieze muren. De gamewereld is niet minder vies, of ruw. Al het detail is er en de omgevingen hebben zelfs meer sfeer. We hebben geluisterd naar de feedback die we kregen van de grote aantallen gamers. En uiteindelijk was de keuze voor ons duidelijk."