2min

Tags in dit artikel

,

Amerikaanse studenten die regelmatig Facebook bezoeken en gebruiken presteren op hun opleiding slechter dan hun medestudenten die dat niet doen. Dat blijkt uit een studie van de Ohio State University.

Voor het onderzoek werden 219 studenten ondervraagd over hun studiegewoontes en Facebook-gebruik. Daaruit bleek dat 65 procent van de Facebook-gebruikers elke dag meerdere malen de site bezoekt om te kijken of er nieuwe berichten zijn. Sommigen spenderen slechts enkele minuten per sessie, terwijl anderen meer dan een uur op de site rondhangen. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 68 procent van de studenten die Facebook gebruiken in hun opleiding significant slechter presteren dan de studenten die de site niet gebruiken. Sommige ondervraagden besteden slechts een uur per week aan de studie.

Maar volgens sommige studenten heeft het gebruik van Facebook geen grote impact op hun resultaten. Maar anderen erkennen ruiterlijk verslaafd te zijn aan de netwerksite. "Ik moest een essay van 2000 woorden schrijven, maar ik kon het niet weerstaan om steeds online te gaan. Als je eenmaal op Facebook zit ben je een paar uur bezig met allerlei dingen op Facebook te regelen en ondertussen heb je geen woord op papier gezet", aldus de 21-jarige student Daisy Jones.

Volgens de onderzoekers heeft elke generatie te maken met zaken die de aandacht afleiden van de studie, maar is Facebook wel een uniek fenomeen. Volgens de onderzoekers kan overmatig Facebook-gebruik het verschil betekenen tussen een A en een B (Amerikaanse cijfers). Hoewel het onderzoek zich richtte op Facebook, vermoeden de onderzoekers dat de resultaten ook opgaan voor andere netwerksites.