3min

Tags in dit artikel

, ,

Hoewel de laatste tijd geruchten de ronde doen dat bedrijven interesse zouden hebben in microblogsite Twitter, stelde een van de oprichters van de site onlangs dat dit absoluut niet het geval is.

Biz Stone, mede-oprichter van Twitter was woensdag te gast bij het programma The View van de Amerikaanse televisiezender ABC. Hij vertelde daar dat de hardnekkige geruchten dat Twitter te koop zou staan niet juist zijn.

"We zijn nog maar net begonnen. Het bedrijf is twee jaar oud, we hebben nog zoveel te doen, zoveel te verbeteren en zoveel te groeien", zei Stone in het programma. "We staan niet te koop. Twitter focust zich op het ontwikkelen van nieuwe features voor de website en het onafhankelijk blijven", aldus meneer Stone.

Begin deze week ging het gerucht nog dat Apple interesse zou hebben in Twitter. Het bedrijf zou een bod van 700 miljoen dollar gedaan hebben om het bedrijf in handen te krijgen. Opmerkelijk was echter dat slechts één bron daadwerkelijk informatie had over de overname. Nu Biz Stone zo stellig aangeeft dat Twitter niet te koop staat, lijkt het erop dat ook dit gerucht als een nachtkaars uit zal doven. Menig Apple-gebruiker had sowieso grote twijfels bij een overname van Twitter door Apple, het bedrijf zou totaal geen raakvlakken met Twitter hebben.

Niet alleen Apple zou interesse getoond hebben in de microblogwebsite. Ook softwaregigant Microsoft en Facebook zouden een bod gedaan hebben. Volgens bronnen zou Facebook maar liefst 500 miljoen dollar geboden hebben. Iets recenter, afgelopen maand, gingen er geruchten dat Google interesse zou hebben in Twitter. Destijds werd gemeld dat men reeds in de laatste fase van de onderhandelingen aangekomen zou zijn.

De microblogwebsite heeft in korte tijd een enorme groei doorgemaakt. De website kent inmiddels zo’n 25 miljoen gebruikers wereldwijd. Dataverkeer van de populaire website steeg het afgelopen jaar alleen al met 947 procent. Ook bekende mensen als Stephen Fry, Oprah Winfrey en Ashton Kutcher hielpen mee om Twitter bekend te maken bij een breder publiek. President Barack Obama gebruikte Twitter tijdens zijn succesvolle verkiezingscampagne zelfs als platform voor nieuwsvoorziening en het winnen van stemmen.

Twitter is tot nog toe altijd compleet afhankelijk geweest van investeringsmaatschappijen die grote sommen geld in het bedrijf pompen. Dit vereist wel vertrouwen in de service die nog altijd geen businessmodel hanteert waarbij omzet draaien of winst maken centraal staat. De website overweegt wel om bedrijven voor het gebruik van de dienst te laten betalen. Voor bedrijven bevat de website, waar mensen korte berichtjes van maximaal 140 tekens plaatsen, een schat aan consumenteninformatie die ook nog eens gratis te benaderen is.

Ook steeds meer groepen mensen die actief zijn in een bepaalde branche richten hun eigen Twitter-pagina op. Steeds meer bekende bands komen bijvoorbeeld met hun eigen Twitter-pagina waar ze fans informeren over de laatste ins en outs. Ook websites beginnen Twitter te gebruiken als platform, naast de oude vertrouwde rss-feeds gebruiken websites tegenwoordig ook in toenemende mate een Twitter-pagina die gekoppeld is aan diezelfde rss-feed. Techzine heeft ook zijn eigen Twitter-pagina waar je onze nieuwsvoorziening kunt volgen.

Hoe dan ook is niet alles rozengeur en maneschijn als het over Twitter gaat. Eerder deze week berichtten we dat Twitter-gebruikers niet vol zouden houden. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen Online bleek dat ongeveer zestig procent van de Twitter-gebruikers een account aanmaakt en een beetje de mogelijkheden uittest. Deze zouden echter niet actief blijven en na korte tijd zouden Twitter en de gebruiker ieder huns weegs gaan.

Volgens het onderzoeksbureau had het laatste succesvolle concept een vasthoudt-percentage van ongeveer zeventig procent. Als er niets veranderd zouden de dagen van Twitter wel eens geteld kunnen zijn, zo meldt Nielsen Online. Twitter zou dan niet lang meer bestaansrecht hebben. Dit lijkt een voorbarige conclusie omdat Twitter het vertrouwen van investeerders tot nu toe gewoon heeft weten vast te houden. Het zal vermoedelijk een kwestie van lange termijn zijn voor duidelijk wordt of de conclusie van Nielsen Online juist is.