1 min

Tags in dit artikel

, ,

In de eerste helft van dit jaar zijn e-commercesites erg gegroeid, ondanks de economische crisis. Er komen duidelijk meer consumenten op sites als Bol.com, Neckermann, Otto en Wehkamp. YouTube groeit nog steeds erg hard, deze site is nu ook in de topdrie beland, achter Google en Hyves.

Naast de ‘normale’ e-commercesites groeien ook websites als KPN (met tien procent) en Vodafone (met negen procent). Consumenten zoeken steeds meer hun heil online als het gaat om de aanschaf van producten en diensten. Gemakkelijk vergelijken, veel keuze en ruimere betalings- en kredietmogelijkheden lijken belangrijke drijfveren achter de groei.

Websites waar veel informatie aangeboden wordt, lijken enigszins onder druk te staan. Buienradar, De Telefoongids, Startpagina en NU.nl verliezen enkele posities in de toptwintig. Daarnaast weten De Telegraaf, Web-log.nl, ANWB en 9292ov hun positie in de toptwintig niet meer zeker te stellen. In sommige gevallen groeien deze websites nog wel, maar minder dan de zeven procent die gemiddeld is voor een toptwintigwebsite. De opkomst van sociale netwerken (zoals Hyves) zou een oorzaak kunnen zijn. Websites zoals Facebook en Twitter bereiken inmiddels ook al meer dan tien procent van de Nederlandse internetgebruikers. De consument krijgt waarschijnlijk steeds meer informatie via vrienden in zijn sociale netwerk.