2min

Tags in dit artikel

, ,

De wegwerp-OV-chipkaart doet zijn werk niet goed. De kaart gaat veelvuldig kapot. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer twee procent van alle verkochte chipkaarten, die slechts beperkt houdbaar zijn, kapot gaat. Dit kan zowel direct bij de aanschaf zijn of een korte tijd daarna.

De OV-chipkaarten zijn gemaakt door een Brits bedrijf die de chip op de kaart heeft geleverd. De chip weigert echter de dienst in twee procent van alle kaarten die verkocht zijn. De uitgever van de OV-chipkaart, het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB, onderzoekt de kwestie. Het bedrijf heeft een steekproef gehouden en hetzelfde geconcludeerd. Er is nu een diepgaand onderzoek gestart naar de oorzaak van het probleem.

De kaarten zijn te koop in tram en bus, maar nog niet door heel Nederland. Er is momenteel een proef in bijvoorbeeld Amsterdam, waar de ouderwetse stempelkaart is afgeschaft en men door middel van de OV-chipkaart moet reizen. Deze kan aangeschaft worden en geldt dan voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld 24 uur.

Dagelijks worden er ongeveer twintigduizend kaarten verkocht. Hiervan weigert twee procent de dienst. Volgens reizigersvereniging is dit onacceptabel en die geeft dan ook het advies aan de Amsterdamse vervoersbedrijven om de kaarten uit de handel te nemen en tijdelijk terug te gaan naar de ouderwetse stempelkaart.

Vooralsnog gebeurt dit echter niet. Men kan wel zijn of haar geld terughalen door een falende kaart terug te sturen, bijgevoegd met een formulier dat de conducteur bij heeft voor dit soort gevallen. Het geld wordt dan teruggegeven.