1 min

Tags in dit artikel

,

eCall, een systeem dat de Europese Unie heeft uitgedokterd om het aantal verkeersdoden terug te dringen, wordt gesteund door het bedrijfsleven. De providers zijn akkoord met de plannen, waarbij zij de dienst mede gaan ondersteunen.

Het eCall-project moet ervoor zorgen dat er jaarlijks 2500 minder verkeersdoden vallen en dat het aantal zwaar gewonden afneemt. Dit allemaal door de auto te laten bellen als er een ongeluk is gebeurd. Dit gebeurt met een soort zwarte doos, wanneer het ongeluk is gebeurd zal die doos automatisch de alermlijn bellen en dan kunnen de hulpdiensten ondersteuning gaan bieden.

Voor het eCall-project was echter wel goedkeuring en ondersteuning van de telecomproviders nodig. Zij moeten immers de telefoonlijn gaan regelen zodat er daadwerkelijk gebeld kan. De providers zijn nu akkoord, dus het systeem kan verder doorgevoerd worden. Naast de gratis dienst mogen telecomproviders ook commerciële diensten over het systeem uitrollen, zo heeft de Europese Commissie toegezegd.

In 2014 moet het systeem klaar zijn voor gebruik en in elke auto zijn ingebouwd. Het kost ongeveer 100 euro om een dergelijke doos in de auto te bouwen. Of het plan er daadwerkelijk gaat komen in 2014 is overigens nog niet zeker, er zijn nog zes Europese lidstaten die het plan te duur vinden. Naast de honderd euro aan inbouwkosten, moet de overheid rekening houden met kosten om de technische middelen bij de hulpdiensten aan te passen.