1 min

Tags in dit artikel

De universiteit van Utrecht gaat met ingang van volgend schooljaar een nieuwe studie aanbieden. De opleiding ‘Gametechnologie’ valt binnen de bacheloropleiding Informatica en heeft een aansluitend masterprogramma genaamd: ‘Game and Media Technology’.

In het studiejaar 2010-2011 begint de 3-jarige bacheloropleiding waarin je alle belangrijke basistechnieken uit de Informatica met betrekking tot het maken van computergames en virtuele werelden leert. De volgende onderdelen komen aan bod:

  • Programmeren;
  • Je leert de basis van verschillende programmeertalen en past die toe bij het ontwikkelen van PC- en console-games.

  • Graphics en modelleren;
  • Het modelleren van virtuele werelden en het animeren van karakters. Het accent ligt primair op de technieken en minder op de artistieke aspecten.

  • Kunstmatige intelligentie;
  • Hier ligt de focus op de technieken achter kunstmatige intelligentie, oftewel het gedrag van computergestuurde elementen zoals vijanden.

  • netwerken, databases, …
  • Bij dit onderdeel wordt aandacht besteedt aan onder adnere efficiënte algoritmen, real-time berekeningen, gedistribueerde databases en beveiliging.

  • Gameproject;
  • Het ontwerpproces, samenwerking met mensen met een design / artistieke achtergrond en grote projecten in groepsverband. Je zal een game ontwikkelen voor een externe opdrachtgever.

Zodra je de bacheloropleiding afgerond hebt kun je je in Utrecht verder specialiseren in de gametechnologie door het masterprogramma ‘Game en Media technologie’ te volgen.

Geïnteresseerd? Kijk dan hier voor meer informatie en showcases en/of ga op 20 maart langs op de voorlichtingsdag.