4min

Apple ziet zichzelf als een bedrijf dat zich richt op mobiele apparaten. Dit zei Apples Chief Operating Officer Tim Cook deze week op de jaarlijkse Goldman Sachs Technology & Internet Conference. De topman sprak zich daarnaast uit over andere zaken, zoals de Mac, het iPhone OS-platform en de Apple TV.

Mobiele apparaten ziet Apple heel breed, maar voor een bedrijf dat ooit startte met een van de eerste desktopcomputers die ook voor de consument betaalbaar was, is het kernwoord vandaag mobiliteit geworden. De iPhone en iPod touch zijn, hoofdzakelijk door de App Store, een groot succes geworden en ook van de aankomende iPad zijn er soortgelijke verwachtingen. Steve Jobs zei tijdens de iPad-introductie in januari dat Apple in termen van omzet met grote namen als Nokia en Sony kan concurreren.

"Als je kijkt naar Apples kwartaalresultaten van december, zoals bijna 15.7 miljard dollar omzet – hetgeen een resultaat was dat je doet wankelen – en we onszelf vergelijken met elk ander bedrijf ter wereld, zoals Sony, Nokia en Samsung, die een grote business voor wat betreft mobiele apparaten hebben, kwamen we tot de ontdekking dat we de grootste ter wereld zijn als je kijkt naar omzet", zei Cook. "Dus ja, je moet Apple zeer zeker zien als een mobile device-business."

Ook binnen de Mac-business, de andere grote pijler van het huidige Apple, is er veel veranderd in de loop der jaren. Binnen deze categorie is de focus steeds meer naar mobiliteit gegaan. De Mac-business wordt vandaag de dag dan ook gedomineerd door apparaten die aan deze eis voldoen: de MacBook- en MacBook Pro-modellen. "De realiteit is dat de overgrote meerderheid van Apples omzet voortkomt uit enerzijds mobiele apparaten en anderzijds de content voor die mobiele apparaten", legt Cook uit.

Met name Apples ervaring in verticale integratie is een voordeel voor het bedrijf. Naast een besturingssysteem dat ‘zeer goed schaalbaar’ is van servers en desktops naar apparaten die in de broekzak passen, heeft Apple ook hardware en industrieel design in eigen hand. "Wij denken dat we een unieke positie hebben om zeer goed te kunnen anticiperen op een wereld met mobiele apparaten, omdat we software en hardware naadloos met elkaar geïntegreerd hebben", stelt Cook. "Er zijn maar weinig bedrijven in de wereld die dat goed kunnen." Volgens hem werkt het traditionele model van meerdere fabrikanten die elk afzonderlijk verantwoordelijk zijn voor hardware, OS en basisapplicaties simpelweg niet voor mobiele apparaten.

Apple ziet de iPad als een derde categorie naast de iPhone en MacBook, zo verklaarde Steve Jobs tijdens de iPad-introductie op 27 januari. Ook hier geldt weer het gecombineerde platform: hardware en software. Cook stelt vast dat de iPod touch-verkopen afgelopen jaar met 100 procent zijn gegroeid. Hierdoor heeft het iPhone OS-platform een bereik van 75 miljoen apparaten wereldwijd. De App Store-applicatiewinkel voor de iPhone en iPod touch is uitgegroeid tot een compleet ecosysteem dat onlosmakelijk met de toestellen is verbonden. De iPad moet dat ecosysteem gaan uitbreiden naar gezinnen en educatieve instellingen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat de consument voorop staat bij het bedrijf. "Het bedrijfswezen is slechts tien procent van de markt, consumenten meer dan vijftig procent. Onze hart en ziel en DNA gaat uit naar de consument", zei Cook. Hoe dan ook heeft de vraag van de consument naar Macs wel geleidt tot meer gebruik van de Mac binnen bedrijven. ICT-afdelingen staan in toenemende mate werknemers toe om een Mac te gebruiken binnen het bedrijf, temeer omdat dat bij mensen tot meer productiviteit leidt en dus vanuit het oogpunt van de directie/aandeelhouders alleen maar positief is.

Cook stipte ook kort de overeenkomsten met meerdere telecomproviders aan. Er gaan in de Verenigde Staten geruchten dat AT&T, dat momenteel het alleenrecht op de iPhone heeft, concurrentie zal krijgen van Verizon. Ook hier in Nederland gaan er soortgelijke geruchten. T-Mobile zou de exclusiviteit mogelijk verliezen en probeert momenteel met behulp van allerlei merkwaardige marketingtechnieken om iPhone-abonnees nogmaals voor 2 jaar aan zich te binden. Begin dit jaar ging het gerucht dat KPN in februari de iPhone zou mogen verkopen, maar nu de maand op zijn einde loopt, kan dat verhaal voorlopig naar het rijk der fabelen verwezen worden.

Volgens Cook heeft het zaken doen met één enkele provider voordelen. Het zou makkelijker zijn om te innoveren in functies die aan zijde van de provider veranderingen vereisen, zoals bijvoorbeeld Visual Voicemail. Cook erkent echter wel dat, in markten waar Apple de iPhone door meerdere providers laat verkopen, de verkopen over het algemeen zijn toegenomen. Hij merkte op dat in de top 10 markten voor de iPhone, vijf markten staan met slechts één provider. "We kijken er per land naar", concludeert hij.

Cook herhaalt ook het gegeven dat Apple TV een ‘hobby’ van Apple blijft. Het kastje fungeert als een set-top-box voor televisies om muziek, films, tv-series en dergelijke uit de iTunes Store af te spelen. Hoewel het niet zo populair is als het bedrijf zou willen, verkocht Apple er het afgelopen kwartaal 35 procent meer dan voorheen. "We blijven er in investeren, omdat ons buikgevoel zegt dat er iets in zit", stelt Cook. Ook de verkoop via Apples eigen retailwinkels gaat goed. Dit jaar komen er wereldwijd vijftig nieuwe winkels bij. Volgens de topman switcht de helft van alle nieuwe Mac-klanten van Windows naar de Mac, een belangrijke groeimogelijkheid voor het Mac-platform.