2min

iLounge en Macworld berichten dat Apple vanaf mei de bescherming voor het beeldscherm van onder andere iPhones, zogenaamde screenprotectors, uit zijn retailwinkels gaat verbannen. Apple zou hierover al enige tijd met fabrikanten in dialoog zijn.

Hieruit blijkt dat het nieuwe beleid invloed heeft op zowel gewone screenprotectors als ook hoesjes, waarbij een screenprotector wordt meegeleverd. Apple heeft naar verluidt tegenover fabrikanten aangegeven dat vanaf mei alle producten met een screenprotector voor iPods, iPhones, iPads en Mac niet meer verkocht mogen worden in de officiële verkoopkanalen van het bedrijf, zoals de online store en de eigen retailwinkels. Het is niet duidelijk of dit ook voor Apple Premium Resellers geldt.

Omdat Apple niet in alle landen, waaronder Nederland, eigen winkels heeft, vindt de verkoop van Apple-producten meestal plaats via de online Apple Store. Daarnaast zijn er wel verschillende winkels die van Apple toestemming krijgen om producten te verkopen, zogenaamde Apple Premium Resellers. Op deze winkels heeft het bedrijf echter geen rechtstreekse invloed en kan daarom een verbod op de verkoop van screenprotectors mogelijk ook niet afdwingen.

Volgens een van de fabrikanten is de plotselinge veranderde houding tegenover screenprotectors een marketing-poging om duurzaamheid van beeldschermen te suggereren, terwijl krassen bij zowel plastic als glazen beeldschermen voor schade hebben gezorgd. Screenprotectors zijn momenteel de populairste ‘hoesjes’ voor zowel iPods als iPhones in de Apple Store. Van alle iPhone- en iPod-accessoires nemen screenprotectors plaats zes en zeven in voor wat betreft de populairste producten in de Apple Store.

Het nieuwe beleid heeft daarom mogelijk ook verregaande consequenties voor de accessoire-industrie. Hoewel veel fabrikanten hun producten ook via eigen en tal van andere verkoopkanalen verkopen, vormen de online Apple Store en Apples retailwinkels wel een van de belangrijkste afzetmarkten voor dergelijke accessoires. Het lijkt niet waarschijnlijk dat fabrikanten van hoesjes twee versies van hun product gaan aanbieden: een voor de Apple Store en een voor andere verkoopkanalen. Zij kiezen er mogelijk sneller voor om bij hun product geen screenprotectors meer te leveren.

Volgens iLounge zijn fabrikanten huiverig om te reageren. De website heeft Power Support, huidig marktleider in screenprotectors, om een reactie gevraagd. Het bedrijf heeft aangegeven niets te willen toevoegen. Een andere fabrikant, XGear, van ‘Mirage Mirror Screen Protector’ daarentegen zei dat men ondanks de Apple Store-ban niet van plan is om de marketingpositie te veranderen.

Het is vooralsnog onduidelijk wat de precieze motieven voor Apple zijn om screenprotectors te weren. Bronnen verklaarden tegenover Macworld dat de screenprotectors het meest terug worden gestuurd, omdat het aanbrengen ervan zonder luchtbellen en andere onzuiverheden ingewikkeld is. Mogelijk is dat een van de redenen voor Apple om de producten te weren. Het bedrijf is door iLounge om een reactie gevraagd, maar er zal vermoedelijk gereageerd worden met een ‘geen commentaar’, zoals we van het gesloten en geheimzinnige Apple gewend zijn. Binnen de Apple-community wordt er met verontwaardiging gereageerd op het besluit.