2min

Tags in dit artikel

,

Twitter heeft zijn startpagina alweer van een nieuw jasje voorzien. Vorig jaar juli werd de startpagina omgebouwd tot zoekmachine en een overzicht van de populairste onderwerpen. Het nieuwe design borduurt daarop voort, maar is weer een stukje dynamischer gemaakt.

Volgens Doug Bowman van Twitter is de startpagina constant in ontwikkeling en was het weer tijd om een nieuw ontwerp te testen. Zoals gezegd bouwt het design voort op de veranderingen die de startpagina vorig jaar al onderging. Belangrijkste wijzigingen waren toen dat de zoekfunctie direct vanaf de startpagina te gebruiken was en dat de populaire onderwerpen (trending topics) te zien waren. Daardoor werd de kracht van Twitter ook voor mensen zonder account zichtbaar.


Het nieuwe design maakt de startpagina nog dynamischer. De zoekbalk is nog altijd prominent aanwezig, maar de trending topics wat minder. Die worden nu in een lichtkrant onder de zoekbalk weergegeven. Als er een onderwerp geselecteerd wordt krijgt de gebruiker in sommige gevallen te zien waarom het onderwerp momenteel populair is. Aan de linkerzijde is nu een willekeurige selectie van twintig Twitter-profielen te zien, door met de muis op een profiel te gaan staan krijgt de gebruiker de laatste tweet van die persoon te zien. De rechterkolom laat om de paar seconden een aantal toptweets zien, die worden geselecteerd op basis van een algoritme.

Het nieuwe design benadrukt volgens Bowman dat Twitter niet langer alleen gebruikt wordt status updates. "Het is een netwerk waar informatie uitgewisseld en geconsumeerd wordt tijdens elke seconde van de dag. Omdat er zoveel gedeeld wordt weten we dat er voor iedereen iets van waarde tussen zit. Mensen die Twitter gebruiken kennen de kracht van dit eenvoudige medium. Maar het is niet makkelijk om die waarde op een transparante manier duidelijk te maken aan mensen die Twitter voor de eerste keer bezoeken", aldus Bowman.

De komende tijd gaat Twitter de gegevens van de startpagina monitoren en bekijken welke effecten het heeft op de dienst. Het bedrijf verwacht dan ook de komende tijd meer ideeën uit te gaan proberen.