2min

Tags in dit artikel

, , , , , , , , ,

De toenemende kritiek van Flash als medium voor online video (en Apple’s afkeer van Flash) lijkt het gebruik van H.264 video te sturen. Uit een recente studie door video-zoeksite MeFeedia blijkt dat er een 160 procent toename is in het aandeel van gecodeerde video’s in het iPad-vriendelijk formaat sinds januari dit jaar.

MeFeedia’s indexing data werd samengesteld uit meer dan 30.000 bronnen uit de online videomarkt, waaronder Hulu, CBS, ABC, CNN, MTV, YouTube en anderen. Volgens de gegevens voor de maand mei was 26 procent van alle video’s in de index in H.264-formaat. In januari, de maand dat Apple de iPad heeft aangekondigd was dit slechts 10 procent.

Uit het rapport is gebleken dat veel oudere content, zoals nieuws- en tv-afleveringen, nog niet waren gere-encode van hun grotendeels Flash-gebaseerde formaten. Echter, de meeste nieuwe inhoud wordt gecodeerd in H.264, wat suggereert dat de iPad het gebruik van H.264 en HTML5 helpt te pushen. Vlak voor de iPad lancering in april, hebben een aantal mediabedrijven plannen aangekondigd om de inhoud van Flash-gebaseerde spelers om te zetten naar H.264 video geleverd via HTML5, specifiek voor de iPad. Een bijkomend voordeel van deze overgang is dat een dergelijke video ook compatibel is met de iPhone en iPod Touch, evenals Android-gebaseerde mobiele apparaten en Safari en Chrome op de PC.

De toenemende trend naar H.264 is bevestigd door gegevens die eerder deze maand door video-encoding-dienst Encoding.com werden vrijgegeven. Tweederde van de video die gecodeerd werden door de dienst in het eerste kwartaal van 2010 was in H.264-formaat, meer dan het dubbele van het percentage H.264 gecodeerd dan een jaar geleden.