2min

Er is een onderzoek gestart naar mogelijke prijsafspraken voor e-books waarbij Apple en Amazon betrokken zouden zijn. Het onderzoek loopt momenteel in de Amerikaanse staat Connecticut.

Volgens de officier van justitie van de staat Connecticut, Richard Blumenthal bestaat er het vermoeden dat Amazon en Apple zichzelf hebben verzekerd van de laagst mogelijke e-book prijs door prijsafspraken te maken. Tot op heden is er vastgesteld dat de bedrijven afzonderlijk van elkaar afspraken hebben met uitgevers om digitale versies oftewel e-books van hun boeken te verkopen. Amazon verkoopt de e-books op zijn e-reader de Kindle en Apple op de pas gelanceerde iPad.

Dat er afspraken met uitgevers zijn gemaakt is natuurlijk niet vreemd, op boeken berust auteursrecht en deze mogen niet zonder toestemming door derden worden verkocht. Hiervoor moeten Amazon en Apple dus wel afspraken maken.

Nu is het echter zo dat veel e-books worden aangeboden voor een prijs van 9,99 dollar. Een prijs die volgens de uitgevers veel te laag is omdat dit het absolute minimum is waarvoor e-books verkocht kunnen worden. De prijs van 9,99 dollar wordt door zowel Apple als Amazon voor veel e-books gevraagd. Ook andere grote partijen zoals Borders en Barnes en Noble vragen 9,99 dollar voor dezelfde e-books.

Doordat de prijs van e-books door een aantal grote bedrijven zo laag wordt gehouden is het voor andere bedrijven onmogelijk om hiermee te concurreren, dit zou zorgen voor een oneerlijke marktsituatie. Blumenthal heeft inmiddels per brief Apple en Amazon op de hoogte gesteld van zijn onderzoek en aan beide partijen om opheldering gevraagd over hun prijsbeleid.

Iets wat de heer Blumenthal vreemd vind is nadat Apple met zijn tabletcomputer op de markt kwam er helemaal niets veranderde in de prijs van de e-books. Deze bleef op 9,99 dollar staan, normaal gesproken verwacht je dan een soort van prijzenoorlog.

"Het baart mij zorgen dat de e-book prijs overal gelijk is, de afspraken met de uitgevers hebben er kennelijk voor gezorgd dat de prijzen overal hetzelfde worden. Hierdoor hebben de consumenten geen profijt van competitieve prijzen, en dat is een kwalijke zaak", aldus Blumenthal.