Mark Papermaster, hoofd van Apple’s iPhone- en iPod-hardwaredivisie, heeft het bedrijf verlaten, zo berichtte de New York Times afgelopen weekend. De precieze oorzaak van het vertrek is onduidelijk, al wordt er gefluisterd over verslechterde verhoudingen tussen hem en topman Steve Jobs.

Papermaster trad in april vorig jaar toe tot het bedrijf, nadat hij een rechtszaak van voormalig werkgever IBM had gewonnen. Volgens IBM had de topman zijn werknemersovereenkomst met het bedrijf overtreden, omdat hij aan het werk ging bij een concurrerend bedrijf. Een rechter verbood Papermaster voor Apple te werken totdat de rechtszaak was geschikt. Sinds 24 april 2009 was hij officieel werkzaam voor het bedrijf.

Volgens bronnen van de New York Times zouden enkele hardwareproblemen, waarvoor Papermaster verantwoordelijk was, de reden zijn van het plotselinge vertrek van de topman. Het zou hierbij gaan om de iPod touch, die volgens de geruchten afgelopen jaar al een camera zou krijgen. Mogelijk spelen ook de problemen met de iPhone 4-antenne een rol. Apple bevestigt het vertrek van Papermaster, maar wil niet zeggen of hij zelf is weggegaan of door het bedrijf de laan is uitgestuurd.

Papermaster was al enige tijd buiten beeld als hoofd van het iPhone-hardwareteam. Toen Apple in juni de iPhone 4 aankondigde en een daarbij behorend introductiefilmpje liet zien, vertelde niet Papermaster maar Bob Mansfield (SVP of Mac Hardware Engineering) over de hardware van het nieuwe toestel. Mansfield is dan ook de vervanger van Papermaster en daarmee verantwoordelijk voor zowel de hardware van Macs als ook de iPhone en iPod.

Volgens de Amerikaanse zakenkrant Wall Street Journal ligt er een andere oorzaak ten grondslag aan het vertrek van Papermaster. Het zou al langere tijd niet echt boteren tussen Papermaster en Apple-CEO Steve Jobs. Enkele maanden geleden zou Jobs het vertrouwen in Papermaster al zijn verloren en sindsdien is de topman ook niet meer betrokken bij het belangrijke beslissingen. Papermaster zou niet de creatieve denkwijze hebben die Apple vereist en was ook niet vertrouwd met Apple’s bedrijfscultuur, zo meldt de krant.