De belastingcenten worden vandaag weer goed uitgegeven: de gemeente Amsterdam heeft haar ambtenaren een les aangeboden in social media. De ambtenaren krijgen les in Twitter, Hyves en Facebook. Dit kan zeer handig zijn als aanvulling op de gebruikelijke vormen van communicatie, zo luidt de verklaring.

"Vooral bij crisissituaties is het goed als de gemeente ook deelneemt aan sociale media. Je kunt zien wat er leeft en kunt geruchten oppikken en mogelijk ontkrachten", aldus woordvoerder Ton Boon.

Boon gaf de cursus zelf aan werknemers van diverse Amsterdamse stadsdelen en de brandweer en de GGD. Alle ambtenaren zijn nu in staat om te Twitteren en prikjes te plaatsen.

Diensten als Twitter hebben een flinke impact. Als voorbeeld noemde hij een ongeluk met een metro, binnen enkele minuten verschenen er geruchten, filmpjes en foto’s op Twitter. Boon geeft aan dat hij zich toen verbaasde over de grote hoeveelheid onjuistheden die werden verspreid.

Boon hoopt dat sociale media onderdeel gaan uitmaken van de communicatieplannen van de Gemeente Amsterdam. "Nu zijn het vooral nog pioniers, maar je kunt niet een netwerk opbouwen op het moment dat er een crisis is, dan moet alles al gereed staan. Zoals een officieel Twitter-account van de gemeente waarnaar je verwijst."