2min

De sociale netwerken Facebook en LinkedIn zijn binnen een half jaar met maar liefst 51 en 50 procent flink gegroeid. Hyves daarentegen moest genoegen nemen met een daling van drie procent in unieke bezoekers. Dit maakte onderzoeksbureau TNS Nipo woensdag bekend.

TNS Nipo onderzocht op anonieme wijze het surfgedrag van 15.000 Nederlanders en keek vooral naar het gebruik van sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter.

TNS Nipo concludeert dat de stijging van Facebook met 50 procent niet ten koste gaat van Hyves. Hyves is nog steeds het grootste sociale netwerk van Nederland en heeft naar eigen zeggen acht miljoen Nederlandse leden. Hierdoor heeft Hyves ook het grootste marktaandeel. Het dalen van drie procent aan unieke bezoekers is volgens het onderzoeksbureau geen grote zorg, het is slechts een ‘lichte krimp’.

Volgens het onderzoek zijn de mensen die het meest actief zijn van de acht miljoen leden van Hyves ‘zeer loyaal’. Zij keren vaak terug op het netwerk. Maar de Nederlandse Facebookleden verblijven langer op het grootste sociale netwerk en bekijken meer pagina’s. Volgens TNS Nipo heeft dit te maken met de keuze uit de hoeveelheid spelletjes op Facebook, met als voorbeeld het populaire Farmville.

TNS Nipo heeft voor het onderzoek het verkeer via de vaste internetverbinding gemeten. Mobiel verkeer werd niet meegenomen in het onderzoek. De groei van Twitter valt een beetje tegen, met groeiscores van 18 procent in zes maanden tijd, aldus het onderzoeksbureau. Dit komt mede doordat de meest actieve twitteraars hun tweets verzenden via de mobiele telefoon.