1 min

Tags in dit artikel

,

Het populaire spel Angry Birds heeft sinds zijn lancering al meer dan vijftig miljoen euro opgeleverd. De inversteringskosten van 100.000 euro zijn dus allang terug verdient door ontwikkelstudio Rovio.

Inmiddels verdient de ontwikkelstudio elke maand zo’n 700.000 euro aan alleen al de Android versie van het populaire spel. Daarnaast zou hetzelfde bedrag verdient worden aan de verkoop van knuffels van de hoofdrolspelers in het spel. Volgens mede-oprichter Mikael Hed komt zo’n 40 procent van de opbrengsten uit de verkoop van merchandise.

Volgens Hed is het doel van ontwikkelstudio Rovio om een nieuwe Disney te worden. Deze begon met een karakter genaamd "Mickey Mouse" en introduceerde later steeds meer nieuwe personages. Rovio doet dit volgens Hed echter een stuk sneller dan Disney deed. Angry Birds verscheen inmiddels buiten Android ook op andere mobiele platformen maar bijvoorbeeld ook op de pc. Momenteel is de studio bezig met een nieuwe versie genaamt Angry Birds Rio en een Facebook-versie. Daarnaast ging de studio een samenwerking aan met 20th Century Fox voor een animatiefilm over de karakters in het spel.