3min

Sony heeft via zijn PlayStation-blog opheldering proberen te geven over de huidige situatie rondom het PlayStation Network. Ook laat Sony weten dat het binnen een week de dienst online hoopt te hebben.

In de blogpost heeft Sony geprobeerd om zo veel mogelijk duidelijkheid te scheppen en de meest gestelde vragen te beantwoorden. Sony laat weten zich er van bewust te zijn dat het veel geduld vraagt van zijn gebruikers en er alles aan doet om de dienst zo snel mogelijk weer online te brengen. Sony probeert op deze manier zijn gebruikers te voorzien van meer informatie. Eerder liet deze voorziening namelijk nog te wensen over.

De voornaamste reden dat het PlayStation Network nog niet online is, is dat Sony nog bezig is met een onderzoek welke gegevens er precies zijn verworven door de indringers. Daarnaast is Sony bezig om het PlayStation Network opnieuw op te bouwen. Dit moet in de toekomst voor meer veiligheid en bescherming gaan zorgen. Sony belooft dat het PlayStation Network binnen een week weer online zal zijn. Dit is echter alleen wanneer Sony zelf het PlayStation Network veilig genoeg vindt.

Sony heeft antwoord gegeven op een tiental vragen die het veel ontving van zijn gebruikers. De eerste vraag waar Sony op antwoordt, is of er juridische actie rond deze zaak is ondernomen. Sony laat weten dat er inderdaad juridische actie ondernomen is. Deze aanval op het systeem van Sony en zijn gebruikers is een criminele daad en Sony heeft daarom een volledig onderzoek ingesteld. De fabrikant laat weten dat het zo hard mogelijk op zal proberen te treden tegen dit soort acties.

Op de vraag of dat de persoonlijke data van gebruikers versleuteld is door middel van encryptie, antwoordt Sony dat alle persoonlijke data niet versleuteld was maar alle creditcardgegevens wel. Dit komt omdat deze dingen ieder een aparte database hebben. Alleen de database van persoonlijke data werd gekraakt. De daarop volgende vraag luidde of dat er creditcardgegevens van gebruikers gestolen zijn. Sony laat weten dat er geen enkele aanwijzing is die er op duidt dat er creditcardgegevens zijn gestolen, maar adviseert wel om de komende tijd afschrijvingen in de gaten te houden. Sony kan ondanks de encryptie niet volledig uitsluiten dat er geen creditcardgegevens zijn gestolen.

Sony raadt aan om extra op je hoede te zijn voor e-mails, post en telefoongesprekken waar op slinkse wijze persoonlijke gegevens worden gevraagd. De fabrikant hamert erop dat Sony niet zo’n werkwijze hanteert en nooit op deze wijze de gebruikers zal benaderen. Wanneer de diensten weer online zijn, adviseert Sony het sterk om je wachtwoord te veranderen. Wanneer je niet precies weet welke creditcard je aan je PSN-account hebt gekoppeld, kan je je mailbox raadplegen en mocht je in het verleden een aankoop hebben gedaan, dan heb je een mailtje van Sony ontvangen. Daarin staan de laatste vier nummers van je gebruikte creditcard.

Om extra veiligheidsoverwegingen werkt Sony aan een update die ervoor zorgt dat de gebruiker verplicht is om eenmaal hun wachtwoord te veranderen nadat het PlayStation Network weer online is. Daarnaast heeft Sony nog eens een informatieve mail gestuurd naar al zijn 77 miljoen gebruikers.

Sony antwoordt op de vraag wat het in het vervolg zal doen om persoonlijke data te beschermen, dat het al meerdere stappen heeft genomen. Ten eerste heeft het het PlayStation Network tijdelijk offline gehaald om de zaak te onderzoeken. Daarnaast heeft Sony een onafhankelijk veiligheidsbedrijf ingehuurd om de beveiliging van het PlayStation Network te onderzoeken en als laatste herbouwt Sony het netwerk om meer veiligheid te kunnen garanderen.

Als laatste laat Sony weten dat het momenteel bezig is met het onderzoek naar wie er achter deze daad schuilgaat. Sony werkt dag en nacht om de dienst zo snel mogelijk weer online te kunnen brengen en hoopt dit binnen een week te kunnen doen, maar dit zal zoals eerder vermeld alleen gebeuren wanneer het PlayStation Network veilig genoeg bevonden wordt.