2min

Tags in dit artikel

, ,

Dankzij een aanzienlijke omzetgroei is de markt van online advertising de tv-reclamemarkt voorbij gestreefd. De netto omzet voor digitaal adverteren bedroeg 962 miljoen euro in 2010. De verwachting is dat deze stijgende lijn zich zal voortzetten in de komende jaren.

Dat blijkt uit de Online Adspend Study 2010 die Deloitte uitvoerde in opdracht van Interactive Advertising Bureau (IAB), de brancheorganisatie voor online advertising en interactieve marketing industrie in Nederland. De groei van online advertising en de zich herstellende televisiemarkt zorgden ervoor dat de gehele Nederlandse advertentiemarkt vorig jaar een omzetstijging kende. Hiermee doorbreekt ze de trend van de afgelopen twee jaren, die zich kenmerkte door een opeenvolgende krimp. De advertentie-inkomsten voor gedrukte media is nog steeds dalende. De verwachting is dan ook dat de positie van online media ten opzichte van kranten en tijdschriften zich verder zal versterken.

Opvallend is dat in 2010 slechts 16 miljoen euro, minder dan twee procent van de totale omzet, is uitgegeven aan op websitebezoeker toegesneden advertenties naar aanleiding van surf- en zoekgedrag. Deze vorm van adverteren, ook wel ‘behavioral targeting’ genoemd, is nog maar relatief jong in Nederland. Dat verklaart wellicht het geringe aandeel in deze vorm van adverteren aldus Emile van den Berg, bestuurslid van IAB en verantwoordelijk voor de portefeuille Ad spend. Hij voegt eraan toe dat hij in de komende jaren een groei verwacht in deze vorm van adverteren als gevolg van "alle nieuwe mogelijkheden op het gebied van behavioral targeting en profiling data".

Voor de Online Adspend Study 2010 zijn in opdracht van IAB 32 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd, die samen meer dan 4.000 websites vertegenwoordigen. De studie is uitgevoerd door Deloitte’s Online Business Innovation groep, onderdeel van Deloitte Innovation, die zich richt op de impact van digitale kanalen op het business model van bedrijven.