2min

Bloomberg weet te melden dat News Corp op het punt staat om MySpace te verkopen voor een bedrag van 37 miljoen dollar (24 miljoen euro) aan Specific Media. News Corp blijft echter ook met andere gegadigde praten voor het geval de deal met Specific Media op het laatste moment afketst. Opmerklijk is de overnamesom van slechts 24 miljoen euro, TMG betaalde voor Hyves 53 miljoen euro en dat terwijl MySpace zeker een factor 10 groter is.

Bloomberg heeft diverse bronnen gesproken die betrokkenen zijn bij de onderhandelingen over de verkoop van MySpace. News Corp heeft begin dit jaar al besloten om MySpace van de hand te doen. Het sociale netwerk draait momenteel flink verlies en kan de concurrentie met Facebook duidelijk niet aan. MySpace ontvangt echter nog steeds 35 miljoen unieke bezoekers per maand die actief hun profiel bijhouden.

Daarom is het voor News Corp van belang om MySpace van de hand te doen voordat de website qua activiteit ook helemaal inzakt. Echt verdienen aan de verkoop van MySpace zal News Corp in elk geval niet doen, het bedrijf legde in 2005 maar liefst 580 miljoen dollar neer voor MySpace en nu wordt het dus mogelijk verkocht voor slechts 37 miljoen dollar.

Momenteel werken er nog zo’n 400 mensen bij MySpace, de grote vraag is hoeveel van deze mensen hun baan kunnen behouden en of de nieuwe eigenaar het tij zal weten te keren. De markt voor sociale netwerken is sinds gisteren ook weer een concurrent rijker met Google+. De potentiële overname kandidaat Specific Media is momenteel eigenaar van een redelijk groot advertentie netwerk wat zij ongetwijfeld willen uitrollen over MySpace. Begin dit jaar ontving het bedrijf nog een investering van 100 miljoen dollar, waarmee het inmiddels al meer overnames heeft gedaan.