2min

Tags in dit artikel

,

Eten-bestelsites hebben deze zomer een recordomzet gedraaid. Dat succes is naar alle waarschijnlijk te danken aan het slechte weer de afgelopen paar weken.

Deze zomer is er bijna twee keer zoveel etenswaar besteld in vergelijking met vorig jaar. Aanvankelijk leek deze zomer een financiële tegenvaller te worden voor de bestelsites vanwege het warme en zonnige weer. Maar de afgelopen paar weken is het zeer regenachtig geweest in Nederland. Daarom kozen consumenten er massaal voor om hun eten thuis te laten bezorgen om niet het herfstachtige weer te hoeven trotseren voor hun maaltijd.

Voor de meeste bedrijven is de zomer komkommertijd, omdat veel werknemers met vakantie zijn en de zaken dus (deels) stil liggen. Maar dat geldt dus niet voor website zoals Thuisbezorgd.nl en Takeaway.com. Met name pizza en shoarma werden gretig besteld en bezorgd.

De meeste bestellingen worden met de mobiele telefoon gedaan. Met name campinggasten maken daar veel gebruik van. Veel campings beschikken tegenwoordig over draadloos internet, daarmee wordt het voor de consument steeds gemakkelijker gemaakt om even snel wat eten online te bestellen.

Directeur Jitse Groen bevestigt dit beeld: "Terwijl iedereen op mooi weer wacht, is dat juist funest voor de bezorgrestaurants. Het aantal bestellingen gaat dan met zo´n 30% omlaag, waardoor veel restaurants in de problemen komen. Slecht weer veroorzaakt over het algemeen juist een enorme stijging van het aantal bestellingen."

Groen ziet de stijging als een welkome afwisseling. "Niet alleen zat het weer tegen, ook is er sprake van toenemende concurrentie van de supermarkten, door zondagsopeningen, maar ook doordat veel supermarkten tegenwoordig zelfs met feestdagen zijn geopend", aldus Groen.

Thuisbezorgd.nl verwerkt de bestellingen van ongeveer 3000 bezorgrestaurants in Nederland. Via Takeaway.com kunnen ook mensen in het buitenland online eten bestellen en laten bezorgen. Vorig jaar verwerkte Thuisbezorgd.nl 72 miljoen euro aan online bestelde maaltijden.