2min

Tags in dit artikel

, , ,

Het Britse Vodafone gaat in Nederland via de kabels van KPN en Reggefiber beginnen met het aanbieden van glasvezelinternet, -televisie en -telefonie. Het bedrijf zal onder andere via glasvezel de zenders in onze huiskamers kunnen brengen.

Het bedrijf laat weten met deze stap de grenzen tussen mobiel internet, vast internet en televisie verder te willen vervagen. In combinatie met mobiele telefonie, wat nog steeds de kernactiviteit van het bedrijf is, wordt er ook wel gesproken van ‘quadruple play’. Willen bedrijven goed kunnen concurreren met de gevestigde orde, dan zullen ze ook een totaalpakket van diensten moeten aanbieden.


Vooralsnog begint Vodafone met aanbieden in negen gemeenten waar Reggefiber nog glasvezel wil aanleggen. In oktober wordt dit uitgebreid naar alle klanten van Reggefiber (768.000 huishoudens). Begin 2012 volgt het netwerk van KPN.

Het basispakket heeft meer dan zestig tv-zenders, waarvan er twintig in full-hd-kwaliteit beschikbaar zijn. Daarnaast zijn er interactieve diensten beschikbaar zoals Uitzending Gemist en video on demand. Consumenten krijgen er bovendien analoge tv bij, zodat zij ook op andere toestellen in huis tv kunnen blijven kijken. Ook krijgen de klanten toegang tot het internet via glasvezel, waarbij de snelheden oplopen tot zo’n 30, 50 en 100 Mbit per seconde. Per maand kosten deze pakketten respectievelijk €49,95, €59,95 en €74,95.

Minimaal 30 procent

De gemeenten waar Vodafone zijn diensten als eerste zal gaan aanbieden, zijn Barneveld, Beuningen, Emmer-Compascum, Groesbeek, Groot Salland, Leudal, Millingen aan de Rijn, Nuth en Zevenaar. Vodafone Thuis Internet, Bellen & TV wordt echter pas daadwerkelijk beschikbaar in deze gemeenten als minimaal dertig procent van de huishoudens diensten heeft besteld bij een van de glasvezelproviders zoals Vodafone. Zodra een gemeente dit percentage bereikt, gaat Reggefiber van start met de aanleg van een glasvezelnetwerk.

Naar verwachting zal Vodafone het moeilijk krijgen met grote broers Ziggo en UPC. Gezamenlijk voorzien ze 4,9 miljoen klanten van televisie. KPN doet daar nog een schep bovenop met 1,3 miljoen klanten. De nieuwe stap gaat niet gepaard met een enorm marketingoffensief. Vodafone wil de investeringen laag houden. Eigen klanten die mobiele telefonie afnemen zullen worden benaderd om over te stappen.