Een vakantie uitzoeken, de status van je profiel bekijken, snel even je e-mail checken: er zijn tientallen mogelijkheden te bedenken waarom mensen op de werkvloer in de baas z’n tijd gebruik maken van internet voor privédoeleinden. Maar nu hebben ze een goed excuus om dit tegenover de baas te verklaren. Uit Brits onderzoek is gebleken dat surfen op internet de arbeidsproductiviteit vergroot.

Voor het onderzoek werden 96 studenten in drie verschillende groepen ingedeeld. De eerste groep mocht tijdens de pauze geen gebruik maken van internet. De tweede groep studenten mocht naar lievelust surfen op het internet. De derde en laatste groep kreeg helemaal geen pauze.

Om de proef op de som te stellen kregen alle studenten na twintig minuten een tekst voorgelegd. De opdracht was om zo vaak mogelijk de letter "E" aan te strepen in de tekst. En wat bleek? Werknemers die tijdens de pauze voor privédoeleinden het internet opgaan, hebben nadien meer energie dan collega’s die de pauze gebruiken om te bellen of sms’en. Deze groep was minder snel moe, minder verveeld en werkte beter mee.

"Wanneer mensen tijdens de pauze surfen, dan bezoeken ze enkel websites die ze leuk vinden. Dit is net hetzelfde als een kopje koffie of een tussendoortje halen", aldus dr. Vivien Lim van de Nationale Universiteit van Singapore. "Zulke pauzes zijn aangenaam waardoor de werknemer zich achteraf een stuk beter voelt."

Andere onderzoekers spreken deze bevindingen tegen. Volgens de Amerikaan Nicholas Carr maakt surfen op internet mensen niet alleen minder productief, maar ook lui en dom. Omdat we alle informatie zou snel op internet kunnen vinden onthouden we niet zozeer de informatie, maar eerder de locatie of website waar deze informatie te vinden is. Dit beeld zou in diverse onderzoeken naar voren.

Positief of negatief effect: werkgevers zijn in ieder geval enthousiast over het surfen op internet in de baas z’n tijd. Met name als het om het gebruik van social media gaat. 87 procent van de ondervraagde organisaties geeft aan dat medewerkers onder werktijd gebruik mogen maken van social media. 63 procent van de organisaties gebruikt al een vorm van algemene communicatie gedragsregels, "codes of conduct" of iets vergelijkbaars voor hun personeel. 73 procent van de organisaties heeft zelfs een specifiek contactpersoon of afdeling voor het gebruik van social media.