1 min

Tags in dit artikel

, ,

Facebook is van plan een muziekplatform op zijn f8-conferentie op 22 september aan te kondigen, zo meldt een anonieme bron tegenover CNBC.

Wat het muziekplatform precies zal worden, is onduidelijk. Het lijkt erop dat Facebook streamingdiensten van derden zoals Spotify, Pandora en MOG hun muziek aan laat bieden om deze een boost te geven.

Geruchten van een muziekdienst van Facebook doen al langer de ronde. Naast Facebook hebben al veel andere bedrijven geprobeerd de muziekmarkt te betreden, waaronder de Amerikaanse winkelketen Best Buy en BlackBerry-fabrikant RIM. Dit zonder enig succes. Andere diensten zals Rdio, Grooveshark en Spotify is het wel gelukt enig succes te boeken. Het lijkt dus een logische zet van Facebook om daarmee in zee te gaan.

Facebook zou zijn 750 miljoen leden en het sterke gebruik van advertenties kunnen gebruiken om met zijn geaggregeerde muziekplatform van bijvoorbeeld Spotify en Pandora en andere diensten nieuwe klanten aan te spreken en de huidige klanten sterk vast te houden.

Mark Zuckerberg heeft eerder al laten weten dat hij de catalogusgrootte belangrijker vindt dan het totaalaantal gebruikers. Huidige Facebook-gebruikers kunnen op dit moment hun muziekinteresses delen via een aantal diensten, zoals Last.fm. Naar verwachting worden die deelmogelijkheden vanaf 22 september sterk uitgebreid.