‘Amerikanen zijn verslaafd aan Facebook’

Niet alleen in Nederland zijn we verslaafd aan het gebruik van Facebook: ook de Amerikanen zijn met zeer grote regelmaat op de digitale netwerksite te vinden. In mei spendeerden alle Amerikanen gezamenlijk 53,5 miljard minuten op Facebook.

Dat is de conclusie van een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. De Verenigde Staten kennen volgens het CIA World Factbook ruim 300 miljoen inwoners. Als je het aantal minuten dat alle Amerikanen op Facebook doorbrengen deelt door het aantal inwoners, kom je uit op een gemiddelde van ongeveer 170 minuten per inwoner.

Hiermee staat Facebook met kop en schouders bovenaan de lijst van populairste sociale netwerk en blogdiensten. Google Blogger staat op de tweede plaats met slechts 724 miljoen minuten, omgerekend zo’n 2 minuten per inwoner in de maand mei. De blogsite Tumblr staat op de derde plek met 624 miljoen minuten. Twitter en LinkedIn staan op de vierde en vijfde plaats met respectievelijk 565 miljoen en 326 miljoen minuten. Opvallend is dat Youtube niet in de top vijf staat.

Een van de redactieleden van Techzine heeft onlangs uitgezocht hoe het met de populariteit van Facebook in Nederland zit. Daaruit bleek dat ongeveer 3,5 miljoen inwoners een Facebook-account hebben. Het sociale netwerk heeft een penetratie van 26 procent van de online populatie en is daarmee de op-drie-na best bezochte website in ons land. Verder bleek dat jong volwassenen (25 t/m 34 jaar) en jongeren tot 18 jaar het meest te vinden op Facebook. Zowel mannen als vrouwen maken in gelijke mate gebruik van het online platform. Gemiddeld spenderen we 54,3 minuten per maand op Facebook, aanzienlijk minder dus dan de Amerikanen.

Uit eerder onderzoek van de Columbia University bleek dat Facebook verslaving aan alcohol, cannabis en drugs stimuleert. Volgens de onderzoekers lopen kinderen een vijf keer grotere kans om verslaafd te raken aan roken als zij met grote regelmaat sociale media zoals Facebook bezoeken. De kans dat zij beginnen en verslaafd raken aan het consumeren van alcohol was drie keer zo groot tegenover groepsgenoten die geen sociale media gebruiken. De kans om verslaafd aan drugs te raken is twee maal zo groot onder deze groep. Volgens de onderzoekers is peer pressure (groepsdruk) de grote boosdoener van deze risico’s.

Kortom, geniet maar gebruik met mate Facebook en andere sociale media.