Vijf grote Nederlandse elektronicaketens zijn beboet wegens het verkeerd informeren van klanten. Het gaat om de BCC, de Block, de Harense Smid, Mikro Electro en Scheer & Foppen, al deze partijen hebben elk een boete van 90.000 euro gekregen van de Nederlandse consumentenautoriteit wegens het misleiden van de klant. De winkelketens hebben klanten foutieve informatie gegeven over de garantierechten.

De directeur van de consumentenautoriteit, Bernadette van Buchem, laat in een verklaring weten: "Aan consumenten zijn onjuiste mededelingen gedaan over hun wettelijke rechten", "Zij kunnen hierdoor schade hebben geleden, bijvoorbeeld omdat zij onnodig voor reparaties moesten betalen."

De ketens hebben klanten foutieve informatie verstrekt over de fabrieksgarantie en reparatiekosten aldus de Consumentenautoriteit. Ook melden ze dat de klant geen recht had op kosteloos herstel of vervanging. De wet heeft voorgeschreven dat consumenten, ongeacht het verstrijken van de garantietermijn, het recht heeft op kosteloos herstel als een apparaat bij normaal gebruik eerder kapot gaat dan in redelijkheid verwacht mag worden.

De vijf ketens hebben laten weten in beroep te gaan tegen de beschuldiging. Ook de keten Correct kreeg een dwangsom opgelegd onder voorwaarden dat de garantierechten worden aangepast. Zij hebben inmiddels laten weten de wijzigingen te hebben doorgevoerd.