2min

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft vandaag een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat banken fors meer schade lijden door fraude met internetbankieren. In het eerste jaarhelft van 2011 is voor een hoger bedrag gefraudeerd dan in 2010 totaal.

In het eerste half jaar van 2011 is er voor 11,2 miljoen euro gefraudeerd. In het gehele jaar 2010 was dit slechts 9,8 miljoen euro. Ook het aantal fraude gevallen is toegenomen. Vorig jaar waren dit nog 1383 incidenten. In het eerste helft van 2011 is dit ruimschoots overtroffen met 2400 incidenten. Volgens de woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Banken is deze toename "zorgelijk".

Vandaag heeft de NVB een nieuwe campagne gelanceerd om internetbankieren veiliger te maken. Hierin wordt voornamelijk aandacht besteedt aan "phishing". Phishing is een vorm van fraude waarbij de klant nep e-mails ontvangt die afkomstig lijken van een bank maar zijn verstuurd door criminelen. De criminaal hoopt dat de klant de e-mail als geloofwaardig beschouwd en op de link in de e-mail klikt en inlogt met zijn of haar inloggegevens van de bank. De pagina waar dan wordt ingelogd is namelijk niet van de bank maar van de criminelen. Deze methode is de meest voorkomende manier waarop fraude wordt gepleegd met internetbankieren. Een andere methode die fraudeurs gebruiken is het bellen van rekeninghouders waarbij de crimineel zich voordoet als bankmedewerker.

Verder meld de NVB dat het kopiëren van bankpassen, genaamd skimming, wederom toeneemt. Vorig jaar was er een schade van 19,7 miljoen euro, dit jaar is er al in de eerste 6 maanden voor 14,8 miljoen euro geskimd. Inmiddels zijn veel winkels overgegaan op het nieuwe pinnen wat het skimmen weer moet tegenaan.