2min

Alle uitgaven die consumenten op hun mobiele telefoon doen, komen voor 85 tot 90 procent in de zakken van Apple terecht. Google’s aandeel is aanzienlijk kleiner en moet genoegen met een schamele 7 procent van hetgeen Apple verdient aan de App Store.

Dat schrijft Gene Munster, analist bij zakenbank Piper Jaffray. Hoewel Google hard aan de weg timmert, is Munster van mening dat Apple de komende drie tot vier jaar met kop en schouders boven de rest zal uitsteken. Hij schat dat Apple minimaal een aandeel van 70 procent zal opstrijken van alle centen die consumenten uitgeven aan apps.

Munster ontkent niet dat het goed gaat met Android. Volgens de laatste cijfers zijn er momenteel wereldwijd zo’n 60,5 miljoen Android-smartphones in omloop. Munster vermoedt dat Google zo’n 330 miljoen dollar heeft verdiend aan de verkoop van apps. Dat is een bijzondere prestatie te noemen aangezien consumenten voor slechts 1,3 procent van alle apps in de Android Market geld moeten neerleggen.

In de App Store daarentegen moeten klanten voor 14 procent van alle apps betalen. Zodoende heeft Apple veel meer geld verdiend aan het verkopen van applicaties. Munster schat dat de opbrengsten van Apple neerkomen op 4,9 miljard dollar. Op Android-toestellen zijn gemiddeld genomen 34 applicaties geïnstalleerd, op de iPhone zo’n 71 apps.

Het is wel opvallend dat Android-gebruikers meer geld betalen voor een app dan iPhone-bezitters. Op de Android Market betalen consumenten gemiddeld 3,79 dollar voor een app, in de App Store slechts 2,01 dollar. Om aantrekkelijker te worden voor consumenten zou Google iets aan de tarieven kunnen doen.