2min

De directeur van KPN, Marco visser, heeft laten weten dat de prijzen van mobiele abonnementen eigenlijk nog te laag zijn. Om de kosten van het dataverbuik te kunnen dekken zou een gemiddeld abonnement 40 euro per maand moeten kosten.

Op de conferentie Telecom Time heeft directeur Consumenten KPN, Marco Visser, laten weten dat een prijsverhoging van mobiele abonnementen eigenlijk noodzakelijke is. Volgens de directeur zijn providers wekelijks miljoenen euro’s kwijt aan het uitbreiden van de capaciteit van het netwerk. Dit komt voornamelijk door de explosieve groei van het dataverkeer. "We kunnen niet meer gratis telefoons weggeven bij abonnementen en alleen bij maandelijkse bedragen van 40 euro kunnen we de investeringen terugverdienen.", aldus Visser. Hiermee zou dus eigenlijk niet alleen de prijs van de mobiele abonnementen verder omhoog moeten, ook zal de klant dan geen toestel meer ‘cadeau’ krijgen bij zijn abonnement. Of het ook zover komt langs Visser vooralsnog in het midden.

Tijdens de conferentie heeft KPN ook het onderwerp netneutraliteit ter sprake gesteld. Providers kunnen door deze wet geen extra vergoeding vragen voor diensten als Voice over IP. "Iedereen die niet voipt moet nu betalen voor de mensen die dat wel doen", meent Visser. "Wij willen niet gevangen blijven in een Voice-model, maar netneutraliteit heeft de mogelijkheden eerder beperkt dan verruimd."

KPN zegt ook te snappen dat het voor klanten niet altijd goed te begrijpen is. "Die willen lekker kunnen internetten, maar de Nederlander is tegenwoordig dag in dag uit aan het communiceren."

Of het ook zover gaan komen is nog even de vraag, van een daadwerkelijke prijsverhoging is op dit moment nog geen sprake maar er is ongetwijfeld over gesproken binnen KPN.

Vorige week deed de NMa nog een inval bij de drie grote telecomoperators van ons land, dit naar aanleiding van de prijsverhogingen van mobiel internet deze zomer door onder andere KPN. Alle drie de operators voerde in korte tijd prijsverhogingen door voor het mobiele internet abonnement. De NMa heeft twee klokkenluiders die stellen dat er sprake is van illegale prijsafspraken tussen de operators.

Ook heeft de directeur strategie van Ziggo, Mirko Mensink, op dezelfde conferentie opgeroepen om meer frequenties beschikbaar te stellen voor nieuwe partijen, zoals de combinatie Ziggo/UPC die graag gezamenlijk de vierde grote telecomoperator van ons land willen worden. Op die manier komt er meer concurrentie en zullen de prijzen voor de consument juist dalen in plaats van stijgen.